نیوز سیتی!
24 مهر 1402 - 15:14

ماجرای واردات یونیت دندانپزشکی با وجود تولید داخل چه بود؟

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی اعلام کرده است که با وجود خودکفایی در تولید یونیت یا تخت‌های دندانپزشکی، سازمان غذا و دارو، مجوز واردات این محصول را همچنان صادر می‌کند اما سرپرست معاونت فنی اداره کل تجهیزات پزشکی گفته است این مجوزها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مجوزی تحت عنوان واردات یونیت اطفال صادر شده و با توجه به اینکه این مدل یونیت آن زمان تولید داخل نداشته، واردات آن شروع شده بود.

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: اهمیت تجهیزات پزشکی و دارو آنقدر مهم است که حتی در شدید ترین تحریم ها نیز آن را مستثنی می کنند که البته جای بحث دارد. ایران، از جمله کشورهایی است که خودش نیز تولید کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی است و مایه مباهات همگان. گاهی این تولیدات، آنقدر از کیفیت بالایی برخوردار است که تنه به تنه مشابه خارجی خود رقابت می‌کنند و ارزآوری بسیار خوبی هم دارد. از همین رو به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی، ثبت سفارش و واردات تجهیزات پزشکی دارای مشابه داخلی، ممنوع شده است.

اما چندی پیش عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی مدعی شد که با وجود خودکفایی در تولید یونیت یا تخت‌های دندانپزشکی، سازمان غذا و دارو، مجوز واردات این محصول را همچنان صادر می‌کند. امیر عسکری‌راد افزود: «متاسفانه در چند وقت اخیر حجم زیادی یونیت دندانپزشکی به عنوان یونیت اطفال وارد کشور شده است این در حالیست که چهار تا پنج تا تولیدکننده داریم که می‌توانند نیاز بازار داخل را تامین کنند.

این اظهارات در حالی است که عبدالناصر آزادبخت مدیرکل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت هم گفته است «وزارت صمت براساس قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، ممنوعیت ورود کالا‌های مشابه خارجی را که توان تولید در داخل کشور وجود دارد به دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده است.»

بر اساس اعلام گمرک، با توجه به الکترونیکی بودن رویه واردات تجهیزات پزشکی، امکان ترخیص حتی یک قلم از کالا‌های وارداتی بدون اخذ مجوز وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و وزارت صمت در موضوع واردات تجهیزات پزشکی، تمام اختیارات خود را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو تفویض کرده است.

 هیچ مجوز جدیدی برای واردات یونیت‌های دندانپزشکی صادر نشده است

پس از این اظهار نظرها و سکوت مسوولان وزارت بهداشت، سرانجام امروز عامری، سرپرست معاونت فنی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه طی یکسال اخیر هیچ مجوزی برای واردات یونیت‌های دندانپزشکی صادر نشده است، گفت: پرونده‌ مرتبط با واردات یونیت‌ دندانپزشکی برای سال‌های گذشته بوده و سازمان غذا و دارو حتما پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد تا حقی از تولید کننده‌ها ضایع نشود.

وی در واکنش به اخباری درباره مجوز واردات یونیت دندانپزشکی نیز گفت: در این خصوص باید گفت که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مجوزی تحت عنوان واردات یونیت اطفال صادر شده و با توجه به اینکه این مدل یونیت آن زمان تولید داخل نداشته، واردات آن شروع شده بود.

عامری در همین زمینه تاکید کرد که در یک سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات یونیت از سوی سازمان غذا و دارو داده نشده است و آن تعدادی هم که وارد شده مجوزهایش مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده است.

وی گفت: رویکرد فعلی ما در سازمان غذا و دارو حمایت همه جانبه از تولید داخل است. به عنوان مثال در پروتزهای زانو اکنون مجوز و سیاست تولید داخل را دو و سه برابر کرده‌ایم و میزان واردات آن در حال کاهش است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1539920

مهمترین اخبار ایران و جهان: