نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 10:14

مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل‌مهره های تاریخی موزه شاهرود انجام شد

مدیر موزه‌های استان سمنان گفت: مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل‌مهره های تاریخی موزه شاهرود انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آرزو گل کار گفت: مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل‌مهره های تاریخی موزه شاهرود در پایگاه مرمت و حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان توسط خانم راضیه طاهری کارشناس متخصص مرمت، به‌طور کامل رسوب‌زدایی گردید و آلودگی‌های سطحی و گل‌ولای پشت آثار برطرف شد.

مدیر موزه‌های استان سمنان افزود: گل‌مهره های موزه شاهرود از جنس گل رس نرم و به رنگ قرمز اخرایی و نخودی در نوسان است و روی آن‌ها، یک اثر مهر بزرگ در مرکز و یک یا چند اثر مهر کوچک‌تر در پیرامون آن وجود دارد.

آرزو گل‌کار گفت: نقش‌مایه‌های به‌کاررفته در این گل‌مهره ها به سبک طبیعت‌گرایانه و تصاویر حیوانات واقعی و اسطوره‌ای و نمادها و نشانه‌های اداری و شخصی دیگر است و در پشت آن‌ها آثار چرم، ریسمان و نوار چرمی دیده می‌شود.

او ضمن اشاره به اینکه مهرها اسناد مهم حقوقی در تمام ادوار تاریخی به‌حساب می‌آیند و در شناخت و بازسازی اوضاع تاریخی، سیاسی، اداری، فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارند، بیان کرد: یک مهروموم گلی می‌تواند بخشی از مالکیت یا کنترل و بازرسی مقامات دولتی را نشان دهد و در مورد ساختارهای قدرت اطلاعات مهمی را به مخاطبان خود منتقل نماید.

پایان پیام/74002/م/   

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565364

مهمترین اخبار ایران و جهان: