نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 19:58

حجم سد زاینده‌رود به ۳۰۸ میلیون مترمکعب رسید/ آزادسازی 900 هکتار ازاراضی تحت تصرف در زاینده‌‎‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه حجم سد زاینده‌رود در حال حاضر ۳۰۸ میلیون مترمکعب است، گفت: سد سال گذشته در چنین روزی ۲۳۸ میلیون مترمکعب آب داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بازگشایی سد زاینده‌رود که در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه اتفاق افتاد، مصادف شد با بارش‌های مطلوب که کمک بزرگی برای توزیع آب بهتر در شهر اصفهان بود و این توزیع به مدت ۱۰ روز با شرایط بسیار مطلوب انجام شد.

وی افزود: با همکاری ارگان‌های مختلف اجازه ندادیم مازاد این آب توسط بخش‌های دیگر استفاده شود و تدابیری اندیشیده شد تا این آب به سمت تالاب گاوخونی هدایت شود.

ساسانی با بیان اینکه از یک اسفندماه تاکنون تمام آبی که در بستر زاینده‌رود مشاهده می‌کنید به سمت تالاب هدایت می‌شود، گفت: میزان این آب حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب است که از سد رودشتین هدایت شده است.

ساسانی تصریح کرد: آورده میان حوضه‌ای کماکان ادامه دارد و امیدواریم با بارش‌های پیش‌بینی شده در فروردین‌ماه این روند ادامه یابد، برای اینکه جریان حداقلی را در رودخانه داشته باشیم، سد نیک‌آباد در بالادست و سد آبشار وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آورده وجود دارد که بر اساس جدول منابع و مصارف سهم کشاورزان مشخص خواهد شد و بر این اساس برای توزیع آب تصمیم‌گیری می‌شود.

وی گفت: همیشه در فروردین‌ماه به اصطلاح آب دوم برای کشت کشاورزان باز می‌شود که با در نظر گرفتن میزان بارش‌ها و شرایط آب و هوایی زمان این بازگشایی متغیر خواهد بود؛ هیچ‌وقت برای ایام نوروز سهمیه‌ی خاصی در نظر گرفته نشده است و تلاش ما این است که جریان آب فعلی را در ایام نوروز حفظ کنیم.

ظرفیت سد خرسان ۲/۷ میلیون مترمکعب است

ساسانی با بیان اینکه بحث انتقال آب شرب از سد خرسان،  برای استان‌های کرمان، یزد و اصفهان، جزو مصوبات وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: مقدمات کار سد خرسان در حال انجام است، سدی که ساخته خواهد شد ظرفیتی نزدیک ۲/۷ میلیون مترمکعب را خواهد داشت.

مدیر عامل آب منطقه‌‍ای استان اصفهان افزود: بحث تالاب از دغدغه‌های مهم است، برای رساندن آب به تالاب، باید آب در بستر رودخانه جاری شود، تلاش ما این است که یک حجم مشخص در جدول منابع و مصارف پیش‌بینی شود تا خارج از زمان‌های توزیع آب، برای تالاب رهاسازی شود.

وی با بیان اینکه متناسب با جدول منابع و مصارف، بازگشایی سد زاینده‌رود را تنظیم خواهیم کرد، اضافه کرد: امیدواریم بارش‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه بالاتر از حد نرمال باشد.

وی در خصوص انتقال آب از دریا گفت: تخصیص اولیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال را داریم که برای مصارف صنعتی است، طرحی است که به‌خوبی با سرمایه‌گذاری صنایع استان انجام می‌شود، باید تلاش کنیم مصرف صنایع استان از آب‌های سطحی قطع شود و این هدف در چشم‌انداز این طرح گنجانده شده است.

ساسانی در خصوص میزان اراضی تصرف شده گفت: ۲ هزار هکتار از اراضی بستر رودخانه تحت تصرف است که تا این لحظه ۹۰۰ هکتار آزادسازی شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه برای آزادسازی هر هکتار ارقامی بین ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: بیشترین مشکل در شهرستان لنجان وجود دارد.

وی در رابطه با پروژه بهشت‌آباد گفت: در سال ۱۳۹۳ کارفرما پروژه تغییر کرد و کارفرما جدید شرکت آب نیرو ایران بود که وظیفه تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب دارد، این پروژه حذف نشده است، در این دولت به صورت جدی پیگیر اجرای این پروژه هستیم و تلاش داریم مجوز لازم برای ادامه کار را کسب کنیم.

ساسانی با بیان اینکه حجم سد زاینده‌رود در حال حاضر ۳۰۸ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: سد سال گذشته در چنین روزی ۲۳۸ میلیون مترمکعب آب داشت.

مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: میزان بارش در ایستگاه شاخص حوضه زاینده‌رود (چلگرد)، از اول سال آبی تاکنون ۱۲۷۰ میلی‌متر، درباره زمانی مشابه سال گذشته ۱۱۱۳ میلی‌متر و در متوسط بلند‌مدت ۱۰۳۳ میلی‌متر بوده است.

آزادسازی ۳۲ ویلا در ۲ هفته

صفائیان، رئیس حفاظت از گروه رودخانه‌های سازمان آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای آزادسازی اراضی غیرمجاز گفت: از دو روش برای آزادسازی می‌توان اقدام کرد، یکی طرح شکایت از مراجع قضایی است و دیگری اختیاراتی که از تبصره ۴ برای ما لحاظ شده است، طرح شکایت زمان‌بر خواهد بود، تبصره ۴ ماده ۲ می‌گوید که اگر وزارت نیرو وجود بخش‌هایی را برای اراضی مزاحم تشخیص دهد می‌تواند با حکم دادستان اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: در محدوده باغ بهادران ویلا‌ها اکثراً قدیمی‌ساز بودند، تمام مدارک مالکیتی را در اختیار داشتند، مجوز‌ها به‌صورت غیرقانونی از سمت وزارت نیرو برای آن‌ها صادرشده بوده و استعلامی از شرکت آب منطقه‌ای گرفته نشده است، طی جلسات متعدد از صاحبان این املاک خواسته شد تا به‌صورت داوطلبانه تخلیه انجام شود و امتیازی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، در ۲ هفته گذشته در منطقه مورد نظر ۳۲ ویلا آزادسازی شده است.

پایان پیام/۶۳۱۳۴/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1095264

مهمترین اخبار ایران و جهان: