نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 15:04

نقش قصه در توسعه خلاقیت و شکوفایی کودکان تبیین شود

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران با اشاره به اهمیت قصه در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: باید نقش قصه را در توسعه خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان تبیین کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بعد از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، کانون، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شده است.

بر همین اساس، پیرو اقدام‌های پاسدارانه کانون پرورش فکری برای قصه‌گویی ایرانی، امروز ۲۳ خرداد مله همزمان با آیین برگزاری مراسم ثبت ملی در کانون کشور و آغاز فعالیت‌های تابستان در مراکز، با حضور اعضای انجمن قصه‌گویی، قصه‌گویان، پیشکسوتان، مفاخر و هنرمندان استانی، زنگ قصه‌گویی در سراسر مراکز کانون مازندران برگزار شد.  

حامد فاضلی مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران، در آیین زنگ قصه‌گویی که در مرکز شماره سه ساری برگزارشد با ابراز خرسندی از ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم کشور، اظهار کرد: امروز دورهم جمع شدیم تا از اهمیت قصه در حوزه تعلیم و تربیت بگوییم و نقش آن را در توسعه خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان ونوجوانان تبیین کنیم.

وی با معرفی کتاب داستان راستان شهید مطهری، افزود: هدف داستان و قصه این است که چگونه زندگی کنیم، چگونه رفتار ‌کنیم وچگونه کتاب ‌بخوانیم. چراکه کتاب مهم‌ترین و موثرترین عنصر در یادگیری و درست زندگی کردن است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران بیان کرد: ثبت ملی قصه‌گویی در تقویم ایران فرصتی است تا این سرمایه معنوی و میراث کهن، جایگاه خود را درحوزه تعلیم و تربیت به شکل بهتر ییدا کرده و به انتقال موثر فرهنگی و توسعه فرهنگ به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان منجر شود.  

فاضلی با تعریف یک قصه از کتاب داستان راستان و روایت قصه‌ی وضوی  پیرمرد؛ بر نقش تربیتی قصه تاکید کرد و گفت: قصه از بدو خلقت آدم ایجاد شده ودر قرآن و سایر کتب آسمانی از آن به عنوان یک عنصر مهم تربیتی و آموزشی برای راهنمایی بشر استفاده شده است.  
 
فریده یوسفی، از نویسندگان و پژوهش‌گران استان، با تقدیر به خاطر توسعه فرهنگ قصه‌گویی؛ برنقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در توسعه فرهنگ عامه سخن گفت و اظهار کرد:  امروز سازمان‎هایی مثل کانون در این خصوص نقش سازنده‌ای دارند.

وی افزود: قصه تاثیر مهمی در توسعه فرهنگ عامه دارد؛ بر همین اساس، ثبت ملی قصه و زنگ قصه‌گویی، جای خرسندی دارد و در عین حال خواستار آشنایی نسل امروز با زبان مازندرانی شد.  

یوسفی ادامه داد: قصه‌گویی میراث ناملموس ماست که با تثبیت آن جاودانه خواهد ماند و درواقع فرهنگ شفاهی ما ماندگار خواهد شد .  

این نویسنده با بیان داستانی از مرزبان‌نامه و قصه موش و مار به تشریح نقش قصه در تعلیم مسایل فرهنگی و تربیتی پرداخت .
 
ابراهیم باقری حمید آبادی، از نویسندگان، پژوهشگران و قصه‌گویان استان نیز در ادامه در خصوص  اهمیت قصه، گفت: جامعه ای که قصه نداشته باشد، در آن  خیال وجود ندارد و کودکانی که خیال نداشته باشند خلاقیت ندارند.

باقری یادآورشد: قوه تخیل نقش مهمی در خلاقیت دارد وخلاقیت، نقش مهمی در شکوفایی و رشد بشر ایفا می نماید. بر همین اساس قصه ظرفیتی را دارا است که می‌تواند از همه این عناصر برای تربیت و انتقال مفاهیم تربیتی و دیگر موارد بهره جوید. 

این نویسنده  با اشاره به وجود۲۱۴ قصه در قرآن، بیان کرد: خدا از قصه برای عبرت آموزی وسعادت‌مندی بشر استفاده کرد تا انسان زندگی سعادت‌مندی داشته باشد.  
 
ربابه هاشمی کارشناس فرهنگی کانون مازندران و نماینده انجمن قصه‌گویی کشور به تشریح فعالیت قصه‌گویی در کانون در چند دهه اخیر و اهمیت آن در حوزه تربیت  و  شکل گیری جشنواره‌های قصه‌گویی در کانون اشاره کرد و گفت: امروز برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی  و ثبت قصه‌گویی قدمی برای تثبیت نقش مهم قصه در توسعه فرهنگی است.  
 
پایان پیام/۸۶۰۳۴/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1282964

مهمترین اخبار ایران و جهان: