نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 15:34

قصه تلخ یوزهای فلات مرکزی به پایان رسید +فیلم

با مرگ آخرین یوز نر در استان یزد، پرونده یوزپلنگ در ایران مرکزی بسته شد تا این گونه در معرض انقراض با سرعت بیشتری به سمت نابودی و حذف کامل از چرخه زیستی حرکت کند.

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، قصه تلخ یوزهای دره انجیر یزد به پایان رسید. روز گذشته خبری مبنی بر تلف شدن  یک قلاده یوزپلنگ نر با نام «هومینو»در پناهگاه حیات وحش آریز شهرستان بافق که حدود ۱۲ سال سن داشت، منتشر شد. با مرگ «هومینو» یوزپلنگ نر ۱۲ ساله، پرونده یوز در ایران مرکزی و  استان یزد بسته وگونه یوز در فلات مرکزی منقرض شد.

استان یزد در گذشته یکی از زیستگاه‌های پویای یوزپلنگ آسیایی بوده است اما به دلیل تخریب محیط‌زیست و وجود معادن مختلف در منطقه، جمعیت یوز ماده خود را از دست داد و فقط چند یوزپلنگ نر با سن بالا در این منطقه تردد می‌کردند که یکی از آن‌ها همین یوز نر تلف شده بود.

 

آخرین تصاویر هومینو

 

سیدرضا نورانیان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در خصوصو جزئیات این خبر گفت:روز شنبه ۳ تیر پس از دریافت تماس تلفنی مبنی بر مشاهده یک قلاده یوزپلنگ که توانایی حرکت ندارد، بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان بافق به محل مورد نظر در مسیر جاده معدن چاه گز واقع در پناهگاه حیات وحش آریز اعزام و صحت گزارش واصله را بررسی و تأیید کردند.


تصویر هومینو و مادرش درسیاهکوه

 

وی افزود: حیوان مذکور وضعیت مناسبی نداشته و در همان دقایق اولیه در محل تلف شده بود که در معاینه اولیه توسط دامپزشک، هیچ گونه علایم ظاهری مبنی بر ضربه یا شکستگی مشاهده نشده و پس از هماهنگی با سازمان حفاظت محیط‌زیست و برداشت نمونه‌های لازم بانک ژن و بانک اسپرم، لاشه و نمونه‌ها برای بررسی دقیق‌تر به سازمان مرکزی محیط‌زیست ارسال شد. 

گفتنی است یزدی که در دهه ۸۰ نزدیک به ۵۰ عدد یوز آسیایی در خود جا داده بود به فاصله ۲۰ سال، ۸ یوزپلنگ خود را در تصادف جاده‌ای یزد به کرمان از دست داد. این‌ها مواردی است که رسانه‌ای شده است و همه از آن مطلع شده‌اند و  احتمالاً برخی از تلفات را هیچ‌کس ندیده و خبری از آن‌ها پخش نشده است.

در مصاحبه‌ای که پیشتر با حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست داشتیم، وی اعتقاد داشت: باید زیستگاه حفظ شود ودر خارج از زیستگاه هم یوز امنیت کافی را داشته باشد، چون اگر امنیت نداشته باشد به محض ورود به قلمرو بیرون با انواع تعارضات روبرو شده و از بین می‌رود.زیستگاه را باید توسعه دهیم که در صورت خروج یوز آسیب نبیند، قلمرو یوز در گذشته بیشتر بوده که امروز بیشتر این مناطق شهر، جاده ومعدن شده است. 

در تصاویر این یوز مشخص است که مدت‌هاست که غذایی را نتوانسته شکار کند، در واقع طعمه‌ای وجود ندارد که یوزپلنگ شکار کند.به نظر می رسد این یوزپلنگ پیرمدتی به دنبال غذا بوده و با گرسنگی و زجر تلف شده است.


هومینو تلف شده لاغر و ضعیف

 

یوزها در همه جای ایران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که تمامی ندارد و روز به روز بیشتر هم می‌شود. این انقراض ترسناک است چرا که قدم به قدم به از دست دادن گونه یوز نزدیک می‌شویم.

 حالا این سوال پیش می‌آید چه زمانی قرار است نوبت توران و میاندشت شود و تیتر بزنیم «یوزپلنگ آسیایی منقرض شد». هنوز برای یوز هیچ کاری انجام نشده است و باید گفت که جاده هنوز از یوز تلفات می‌گیرد، سگ‌های گله همچنان ولع کشتار یوز دارند، چوپانان در زیستگاه حضور دارند، طعمه کم است و زیستگاه رو به نابودی است.بحث تکثیر در اسارت و زنده‌گیری هم که داستان جدایی دارد.

نکند چند وقت دیگر با حسرت به عکس یوزها نگاه کنیم و با ناراحتی از نبودن آنها حرف بزنیم و برای دیدن آن‌ها مجبور شویم که به موزه برویم تا جسد تاکسیدرمی شده آن‌ها را تماشا کنیم. این سرنوشت حتمی یوز است در صورتی که هیچ کاری نکنیم و فقط نظاره‌گر نابودی این حیوان باشیم.

پایان پیام/

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308464

مهمترین اخبار ایران و جهان: