نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 15:32

مسکو: دست پنتاگون برای ساخت تسلیحات بیولوژیک باز است

فرمانده نیروهای حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه می‌گوید که پروژه‌های بیولوژیکی و نظامی پنتاگون در سراسر جهان، دست آمریکا را برای دسترسی به عوامل سازنده سلاح بیولوژیکی باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ایگور کریلوف، فرمانده حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه با هشدار درباره پروژه‌های بیولوژیکی-نظامی پنتاگون در سطح جهان، گفت که این تحقیقات آمریکا را قادر می‌سازد تا به سلاح‌های بیولوژیکی احتمالی دست پیدا کند.

کریلوف ماه گذشته اعلام کرد که موسسه تحقیقات ارتش «والتر رید»، بر پروژه‌های بیولوژیکی-نظامی U-Pi-۱ و U-Pi-۲ نظارت داشته و در جریان نظارت بر این پروژه‌ها، کلکسیونی از بیومتریال‌ها(زیست‌ماده) را از جمعیت اوکراین جمع‌آوری کرده است. براساس اسناد وزارت دفاع روسیه، مشارکت این موسسه در تحقیقات مرتبط با آنتی‌بیوتیک‌های مقاوم برابر تک‌سلولی‌ها که در جریان درگیری‌های منطقه دونباس در سال‌های ۲۰۱۴تا ۲۰۲۰ در ارتش اوکراین شناسایی شد، مشارکت داشته است.

کریلوف گفت: شاخه‌ها و شعبه‌های این موسسه در سراسر جهان، ارتش آمریکا را قادر می‌سازد تا به سویه‌هایی از پاتوژن‌ها که در اپیدمی‌ها بسیار حائز اهمیت است، دسترسی پیدا کند. این پاتوژن‌ها عوامل بالقوه‌ای در ساخت سلاح بیولوژیکی بوده و ویروس‌هایی همچون ماربورگ، ابولا، مالاریا و «تب دره ریفت» را شامل می‌شود.

به گفته وی، پینتاگون وقتی به‌دلیل نگرانی جامعه جهانی، مشغول سازمان‌دهی پروژه‌های دومنظوره در حوزه بیولوژی بود، مجبور شد تا تاکتیک‌هایش را عوض کند.

وی تاکید کرد: خطر به شدت زیاد وقوع حوادث در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا یکی از دلایلی است که آمریکایی‌ها این آزمایشگاه‌ها را به خاک کشورهای ثالث از جمله اوکراین منتقل می‌کنند و این جابه‌جایی، تشدید شرایط اپیدمی، ظهور بیماری‌ها و ناقلان این بیماری‌ها را توضیح می‌دهد؛ بیماری‌هایی که در این مناطق عمدتا غیرمعمول و ناشناخته هستند. به دلیلی مهاجرت پرندگان آلوده از اوکراین، آنفلوانزای پرندگان در روسیه افزایش پیدا کرده است.

به گفته کریلوف، انگلیس ۱.۵ میلیارد پوند(۱.۹۲ میلیارد دلار) در پروژه‌های بیولوژیکی دومنظوره هزینه و از سیاست آمریکا در این حوزه حمایت کرده است. براساس اسناد تاییدشده راهبردی در حوزه تولیدات زیستی و مقابله با تهدیدهای بیولوژیکی، آمریکا این حق را دارد تا تحقیقات دومنظوره انجام دده و شرایط بیولوژیکی را مطابق و همگام با منافعش مدیریت کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295820

مهمترین اخبار ایران و جهان: