نیوز سیتی!
07 مهر 1402 - 16:19

اعلام آمادگی قزاقستان برای تامین مواد خام مورد نیاز آلمان

رئیس جمهور قزاقستان گفت: این کشور آماده تبدیل شدن به شریک قابل اعتماد برای آلمان و سایر کشورهای اروپایی در زمینه منابع طبیعی و مواد خام معدنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در میزگرد محافل تجاری قزاقستان و آلمان شرکت و گفت: علیرغم نابسامانی های ژئوپلیتیکی در سال گذشته، حجم تجارت دوجانبه ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته وی، تجار آلمان تقریباً 6 میلیارد دلار در قزاقستان سرمایه گذاری کرده اند.

توکایف ادامه داد: در مجموع بیش از هزار شرکت با سرمایه آلمانی در قزاقستان فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه علاقه خود را به ایجاد تأسیسات تولیدی که محصولاتی مطابق با فرمول «ساخت قزاقستان با کیفیت آلمانی» تولید کند، ابراز کرد.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: «آستانه» آماده است تا به یک شریک قابل اعتماد در زمینه منابع طبیعی و مواد خام حیاتی مورد نیاز صنعت آلمان و اروپا تبدیل شود.

توکایف خاطرنشان کرد: انتظار می رود تقاضای جهانی برای مواد حیاتی و فلزات خاکی کمیاب تا سال 2040 چهار برابر شود. بانک جهانی تخمین می زند که قزاقستان بیش از پنج هزار ذخایر کشف نشده به ارزش بیش از 46 تریلیون دلار دارد. به همین دلیل است که من به «اولاف شولز» صدراعظم پیشنهاد کردم که کنسرسیومی برای اجرای پروژه های مشترک مواد خام ایجاد کند.

وی افزود: این ابتکار در کنار موافقت نامه های مشارکت بین دولتی موجود، همکاری ما را به سطح جدیدی خواهد رساند. از سرمایه گذاران خصوصی آلمانی دعوت می‌کنم به این کنسرسیوم بپیوندند.

توکایف گفت: قزاقستان آماده تبدیل شدن به شریک قابل اعتماد آلمان و سایر کشورهای اروپایی در زمینه منابع طبیعی و مواد خام است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519464

مهمترین اخبار ایران و جهان: