نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 18:55

سوی اردوغان و پاشینیان آخرین تحولات قفقاز را بررسی کردند

رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر ارمنستان در تماس تلفنی آخرین تحولات قفقاز جنوبی و روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر ارمنستان در خصوص آخرین تحولات قفقاز جنوبی و تنش ایروان با جمهوری آذربایجان گفت‌‌و‌گو کرد.

به گزارش منابع خبری، اردوغان در تماس با «نیکول پاشینیان» درباره روابط ترکیه وارمنستان و مسائل منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، سران دو کشورهمچنین تاکید کردند که برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه به توسعه و شکوفایی همه کشورهای منطقه کمک می‌کند. اردوغان و پاشینیان تعهد خود را به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در این راستا اعلام کردند.

 بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه در بحبوحه تنش‌های باکو و ایروان، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی که به ابتکار اردوغان انجام شد، سران دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای از جمله عادی‌سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و وضعیت در منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کردند. 

طبق این گزارش، «دو رئیس‌جمهور همچنین درباره چشم‌انداز توسعه روابط برادرانه و متحدانه بین جمهوری آذربایجان و ترکیه تبادل نظر کردند». 

رجب طیب اردوغان از بعد از پایان نشست «گروه ۲۰» در «دهلی نو» با اشاره به انتخابات در منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت:«با پاشینیان تلفنی گفت‌وگو خواهم کرد، شاید فردا. آنچه در قره‌باغ انجام شده مناسب نیست. نمی‌توانیم آن را بپذیریم.»

شهروندان منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ  در حالی رئیس جدید خود را  انتخاب کردند که ترکیه و جمهوری آذربایجان به شدت به آن واکنش نشان دادند. قانونگذاران پارلمان قره‌باغ کوهستانی با ۲۲ رای موافق «شاموول شاهرامانیان» ۴۵ ساله را به عنوان جانشین «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق انتخاب کردند.

 وزارت خارجه ترکیه با محکومیت برگزاری انتخابات در مناطق تحت کنترل نیروهای ارمنستان در قره‌باغ اعلام کرد، این انتخابات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1495164

مهمترین اخبار ایران و جهان: