نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 20:20

انجام 2 هزار آزمایش بر روی فراورده های خام دامی در ایلام

مسئول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: امسال تاکنون ۲ هزار آزمایش بر روی فرآورده های خام دامی و نهاده های دام و طیور در استان انجام گرفته است.

 دکتر سمیه چمن آرا مسئول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ایلام شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ هزار مورد آزمایش سرولوژی، دام و طیور، میکروب شناسی و (PSR) مولکولی بر روی نمونه‌های ارجاعی توسط کارشناسان این آزمایشگاه صورت گرفته است.

وی افزود: آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان ایلام در ۴ بخش میکروب شناسی، سرولوژی، آنالیز مواد خوراکی و مولکولی فعال است.

مسؤل آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ادامه داد: آزمایشگاه دامپزشکی استان با داشتن تجهیزات دقیق، کالیبره شده و با بهره گیری از استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ در تشخیص و ردیابی بیماری‌های دام و طیور فعالیت می‌کند.

وی یادآور شد: در این آزمایشگاه بر روی نمونه‌های اخذ شده از دام، طیور، مواد خوراکی دام و طیور، تشخیص تقلب و تعیین نوع گوشت چرخ شده در رستوران‌ها و کبابی‌ها آزمایش صورت می‌گیرد که بین ۳ تا ۴ روز جواب دهی آزمایش آماده می‌شود.

چمن آرا بیان کرد: آزمایشگاه مرکزی، طبق تصمیم شورای سلامت، هر شش ماه یک بار اقدام به نمونه گیری از کارخانجات خوراک دام و طیور سطح استان خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ تست مختلف بر روی نمونه‌های شیر ارجاعی صورت می‌گیرد.

مسؤل آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: برای افزایش تعداد آزمایش‌ها در سال جاری برنامه‌ ریزی شده که با توجه به افزایش نظارت‌های کارشناسان بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی طی سال جاری، آزمایشگاه دامپزشکی نیز در راستای افزایش نظارت‌ها و نمونه برداری‌ها، تعداد آزمایش‌ها را بالا خواهد برد.

وی گفت: این آزمایشگاه همچنین در امر آموزش هم پذیرای کارآموزان از مقاطع مختلف رشته‌های دام پزشکی و همچنین مسئولین فنی کارخانه ‌های خوراک دام و طیور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ایلام به عنوان آزمایشگاه مرجع شیر غرب کشور از سوی سازمان دامپزشکی کشور معرفی شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1370264

مهمترین اخبار ایران و جهان: