نیوز سیتی!
11 فروردین 1402 - 14:34

آیین سحرخوانی روستای پنداس کاشان در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

کاشان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از ثبت آئین سحرخوانی ماه مبارک رمضان روستای پنداس در فهرست میراث ناملموس کشور و رونمایی از لوح ثبتی این آئین خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد دانایی نیا ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در باغ جهانی فین کاشان در نوروز ۱۴۰۲ اظهار داشت: این برنامه‌ها متناسب با ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه معرفی سنت و آئین‌های مربوط به ماه مبارک رمضان در منطقه کاشان از جمله این برنامه‌ها است، ابراز داشت: امید است با اقدامات صورت گرفته مسافران و گردشگران نوروزی به نحو مطلوب با فرهنگ و سنت مردم منطقه کاشان آشنا شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به ثبت ملی آئین سحر خوانی روستای پنداس از توابع بخش برزک شهرستان کاشان تصریح کرد: طی مراسمی از لوح ثبتی این آئین که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده با حضور جمعی از مسئولان در محل رویدادهای فرهنگی ماه رمضان در پایگاه جهانی باغ فین رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: آئین‌های ماه رمضان شهرستان کاشان به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد نسبت به سایر نقاط ایران دارای اهمیت است که یکی از این آداب، آئین سحر خوانی ماه رمضان روستای پنداس است.

دانایی نیا افزود: در روستای پنداس «بوم جار» مکان مرتفعی وجود دارد که شخصی به عنوان سحر خوان به آنجا رفته و با لحنی خوش و رسا با خواندن اشعاری از باباطاهر، خیام، حافظ و… آمدن سحر را خبر می‌دهد و چند آوازه خوان خوش صدا با گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های روستا آواز می‌خوانند تا اهالی برای سحر آماده شوند.

وی با بیان اینکه این سنت بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، افزود: این سنت در روستای پنداس از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و کماکان نیز اجرا می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: آئین سحر خوانی ماه رمضان روستای پنداس کاشان به عنوان یکی از آئین‌های معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۴۰ اثر از شهرستان کاشان تا کنون در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که چهار اثر آن مربوط به ماه رمضان است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1119292

مهمترین اخبار ایران و جهان: