نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 15:35

لزوم تقویت دانش‌های اجتماعی در حوزه‌های علمیه

اهواز- مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: حوزه‌های علمیه باید بسترهای زمینه‌ساز پوشش دانش‌های اجتماعی ناظر به نگاه اسلامی را در خود تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمدعلی بلادیان بهبهان‌پور پیش از ظهر امروز جمعه در گردهمایی طلاب و فضلای شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان، سوسنگرد، بستان، هویزه و کارون مقیم حوزه علمیه قم، بر اهمیت پیگیری وظایف و رسالت‌های حوزوی طلاب تأکید کرد و افزود: امید است با همفکری و همدلی طلاب و اساتید خوزستان بتوان رشد و تعالی حوزه علمیه مدارس علمیه و در نهایت فرهنگ دینی شهرها و استان را تقویت کرد.

وی در خصوص لزوم برگزاری جلسات مداوم مدیران فرهنگی خوزستان با طلاب و فضلای خوزستانی مقیم قم، تصریح کرد: نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های طلاب که به‌صورت گروهی و ناظر به ارائه راهکارهای عملیاتی بیان می‌شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه احصای راهکارهای عملیاتی را برای پیشبرد مسائل حوزه و استان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: استان خوزستان تشنه یک سری تحولات اعم از تحول در تخصصی سازی علوم حوزوی است تا بتوان موج و تحول مثال‌زدنی را در راستای مرجع سازی این حوزه رقم زد.

حجت الاسلام بلادیان بهبهان‌پور افزود: حوزه علمیه خوزستان در دانش‌ها و مسائل متعدد اعم از علوم اسلامی، علوم انسانی، فلسفه‌های مضاف و علوم مطالعات اسلامی و … می‌تواند پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه ناظر به رویکردهای بین‌المللی حوزه‌های علمیه باید کارهای جدی‌تری دنبال شود، تصریح کرد: ظرفیت ستادی حوزه‌های علمیه کفاف سیل عظیمی را که باید با شتاب مضاعفی دنبال شود، نمی‌دهد؛ لذا رویکردهای جهادی باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه ظرفیت‌های استان آماده حضور و نقش‌آفرینی طلاب معظم است، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوزستان برای ارتباط و بهره‌گیری از طلاب ارجمند بسیار بالا بوده و هدفمندسازی ارتباطات حوزوی نیازمند ارائه طرح‌های عملیاتی راهبردی است.

حجت الاسلام بلادیان بهبهان‌پور درباره برنامه‌ها و چشم‌انداز مدیریت حوزه علمیه استان نسبت به نیازهای فرهنگی استان، بر اهمیت تقویت و ارتباط طلاب و فضلای مقیم استان و طلاب حوزه علمیه قم تأکید و تصریح کرد: همه طلاب که با دغدغه رشد اخلاقی، علمی و مهارتی در وادی فعالیت‌های حوزوی ورود کرده اند باید خود را مصداق آیه نفر دانسته تا بتوانند آثار و خدمات ارزشمندی را در یاری دین الهی رقم بزنند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بر اهمیت فعال‌سازی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و فراهم شدن بستر حضور و نقش‌آفرینی طلاب مقیم قم تأکید کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت استادی طلاب و فضلای تراز استان قم، همواره از پیش‌نیازهای مبرم حوزه خوزستان است.

وی در ادامه گزارشی از چشم‌انداز حوزه خوزستان در راستای راه‌اندازی ۱۵ رشته تخصصی و ۱۸ مهارت دانش‌افزایی ارائه کرد و گفت: رشته‌های تخصصی، چون تفسیر، تاریخ، علوم اجتماعی و… از ضرورت‌ها و پیش‌نیازهای حوزه استان است.

حجت الاسلام بلادیان بهبهان‌پور ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با قالب‌های متعدد فعالیت‌های تبلیغی طلاب و فضلا و با تأکید بر این‌که حوزه‌های علمیه باید جایگاه خود را در مقالات و تحقیقات حاکمیتی پیدا کند، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه باید بسترهای زمینه‌ساز پوشش دانش‌های اجتماعی ناظر به نگاه اسلامی را در خود تقویت کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288604

مهمترین اخبار ایران و جهان: