نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 17:36

گام دوم انقلاب را باید با کتاب برداریم

مشهد ـ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در مجموعه کتابخانه‌های عمومی بر این اصل اعتقاد داریم که گام دوم انقلاب را باید با کتاب برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ظهر چهارشنبه در آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «در رویای پاریس» با حضور نویسنده اثر و جمعی از اهالی نشر و فعالان فرهنگی که در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز «دحو الارض»، روز ویژه زیارتی امام رضا (ع)، گفت: یکی از ماموریتهای کتابخانه‌های عمومی آموزش بخشی و افزایش سواد اطلاعاتی فارغ از تقسیم‌بندی آن، به معنای دانایی و استفاده از آن برای بهبود فضای زندگی شخصی، اجتماعی و … است. سواد اطلاعاتی صرف سواد سلامت، اجتماعی و… نیست، یکی از این زیرشاخه‌ها سواد امنیتی است. در تلاش هستیم تا با افزایش سواد امنیتی با توجه به توطئه‌های دشمن به مردم برای ایجاد زندگی آرام در جامعه امروز کمک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از فعالیتهای اصلی در حوزه سواد امنیتی، رونمایی از آثار فاخر در این حوزه است، افزود: در حوزه بصری سریالها و فیلمهای مناسبی همچون «روز صفر»، «شبی که ماه کامل شد» و … تولیده شده است. این فضا باید در حوزه مکتوب نیز در قالب تولید محتوا و کتاب دنبال شود و این رسالت امروز متولیان فرهنگی در جامعه امروز است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ۱۴ خرداد سالجاری، اظهار کرد: ایشان در این سخنرانی دو ماموریت ایمان افزایی و امیدآفرینی را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی تعیین کردند. در واقع این دو مولفه به عنوان نرم افزارهای کاربردی عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بودند و امروز نیز با به روزرسانی آن می توان شاهد موفقیتهای دیگر باشیم.

سبزیان تصریح کرد: بدون شک انسان از ندانستن است که دچار یأس و ناامیدی می‌شود. معتقدم آثاری که در ژانر امنیتی تولید می‌شوند ارتباط مستقیمی با این دو مولفه دارند. اینکه مردم بدانند چه مسائلی در پشت صحنه وجود دارد و چگونه باید با آن مقابله کنند، هدف اصلی ژانر امنیتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد انجام این آگاهی بخشی در قالب رونمایی از کتاب عاملی موثر در افزایش دانایی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود.

آئینهای رونمایی و نقد و بررسی کتاب مولفه‌ای تاثیرگذار در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی است

وی برگزاری آئینهای رونمایی و نقد و بررسی کتاب را مولفه‌ای تاثیرگذار در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آگاهی بخشی عمومی عنوان کرد و گفت: در نظر داشته باشید که مصون‌سازی به واسطه مطالعه انجام می‌شود.

سبزیان پیشنهاد کرد: اگر پس از مطالعه این اثر از آن لذت بردید، کتاب را تبلیغ و ترویج کنید و با این کار باعث جریان‌سازی مصونیت جامعه از توطئه‌های دشمن شوید.

نسل جوان امروز نیازمند افزایش سواد امنیتی است

در ادامه محمود رحمتی، نویسنده کتاب «در رویای پاریس» با مطرح کردن این پرسش که هدف از پرداختن به ژانر امنیت چیست، اظهارکرد: در حوزه ادبیات آنچنان که باید به حوزه ژانر امنیتی، جاسوسی و پلیسی پرداخته نشده و بیشتر آثار موجود در قالب ترجمه‌های انجام شده و آثار تاریخی است. با توجه به اینکه نسل جوان امروز نیازمند افزایش سواد امنیتی است، بر آن شدیم تا بیشتر از گذشته به آن بپردازیم.

نویسنده کتاب «در رویای پاریس» بیان کرد: بطور معمول در سبک امنیتی نمی‌توان به آسانی وارد شد؛ چرا که بخشهایی از آن باید پنهان بماند. تلاش ما در انتشارات سیمرغ هدایت بر آن است تا با رعایت برخی مسائل امنیتی و حفظ گنجینه‌های آن، به این ژانر بپردازیم. نسل جوان کشور به ویژه در دهه اخیر وارد هجمه‌های شدیدی نسبت به آینده کشور و خود شده است که تنها راه مقابله با آن ارائه یک کار ارزشمند است.

وی با اشاره به چاپ ۳۰ اثر ژانر امنیتی در دو بخش ترجمه و تالیفی توسط انتشارات سیمرغ هدایت، تصریح کرد: در رسانه‌های بصری اقداماتی در این خصوص انجام شده اما باید در حوزه مکتوب نیز به واسطه ذکر داستانها و خاطرات در این حوزه ورود پیدا کنیم و اصلی‌ترین دغدغه و هدف، آگاهی بخشی در حوزه امنیت برای جامعه مخاطب با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.

رحمتی تاکید کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز فاش کردن هویت اصلی دشمنان انقلاب همچون منافقین برای نسل جوان جامعه است؛ چرا که آنان تجربه زیست در دهه ۵۰ و ۶۰ و لمس اتفاقات آن زمان را نداشته‌اند. ذکر این خاطرات به واسطه عقب‌گرد به تاریخ و بازتعریف روایتهای انقلاب یکی از عوامل موثر در عدم تاثیرپذیری جوانان از دشمنان است. در واقع ژانر امنیتی جنبه بازدارندگی، آگاهی بخشی و عبرت آموزی دارد.

نویسنده کتاب «در رویای پاریس» با اشاره به گروهک مجاهدین خلق (منافقین)، گفت: با مطالعاتی که پیرامون این گروهک داشتم، احساس کردم این گروهک پدیده است که قابلیت پردازش در ابعاد مختلف را دارد. جریانی که از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ وارد فاز مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی با ادعای آزادی جامعه زنان، مبارزه علیه دیکتاتوری و … شد. اعتقاد من بر این است که اگر امروز هنر افشاگری از اهداف اصلی رهبران منافقین را به واسطه بیان واقعیت‌ها بر اساس خاطرات افراد بازگشتی از این گروهک را داشته باشیم، مسیر آگاهی مردم را هموار کرده‌ایم. در واقع با توجه به تلاش‌های این گروهک در راستای احیای خود، پرداختن به خاطرات افراد بازگشتی و داده‌های موجود باعث واقعیت‌گرایی مناسب می‌شود.

وی در خصوص روایت کتاب «در رویای پاریس»، افزود: این کتاب مبتنی بر واقعیت و روایتگر داستان پدری است که در اواسط دهه ۶۰، سه دختر ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ساله خود را به قصد ادامه تحصیل در فرانسه از طریق مرز سیستان و بلوچستان به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌کند. خلف وعده رابط پاکستانی، سرگردانی این سه دختر در شهر کراچی پاکستان به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی منافقین در جذب نیرو، ورود ناآگاهانه آنان به گروهک منافقین و انتقال آنان به عراق شروع داستان این کتاب است. دغدغه اصلی من در این کتاب زاویه دید پدر دختران نسبت به این قضیه بود.

رحمتی ورود افراد به گروهک منافقین را به واسطه ایدئولوژی و عدم آگاهی دانست و گفت: تلاش من بر این بود تا در این کتاب به موضوعات کمتر پرداخته شده مکتب منافقین همچون انقلاب طلاق با هدف فروپاشی انسجام خانواده و عدم وابستگی افراد به یکدیگر بپردازم.

نویسنده کتاب «در رویای پاریس» در پایان پیشنهاد کرد: نویسندگان دیگر می‌توانند در این حوزه به مسائلی همچون انقلاب ایدئولوژیک، نحوه و مکانیسم برخورد درون سازمانی منافقین برای افراد خواهان بازگشت و کودکان سازمان بپردازند.

همچنین در این آئین خوانش بخشی از کتاب توسط ماریه رحیمی، کارشناس مسئول منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خوانش شد.

گفتنی است؛ کتاب «در رویای پاریس» اثر محمود رحمتی توسط انتشارات سیمرغ هدایت تهران در سال ۱۴۰۱ در ۲۳۱ صفحه به چاپ رسیده است. در پایان از کتاب «در رویای پاریس» و پوستر برنامه رونمایی شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285192

مهمترین اخبار ایران و جهان: