نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 17:51

ورشو: درهای بازار‌ لهستان بر روی غلات اوکراین باز نمی‌شود

نخست‌وزیر لهستان گفته است ورشو تصمیم ندارد درهای بازار خود را بر روی غلات اوکراین باز کند و منافع کشاورزانش در اولویت قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از راشاتودی، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان به خبرنگاران گفت، لهستان پس از خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه، در نظر ندارد که درهای بازارش را به روی غلات اوکراین باز کند.

روسیه دیروز اعلام کرد دیگر در توافق تسهیل صادرات محصولات کشاورزی اوکراین توسط سازمان ملل مشارکت نمی‌کند؛ این توافق اجازه می‌داد، محصولات کشاورزی اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه صادر شود.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روسیه زمانی به این قرارداد بازخواهد گشت که همه طرف‌ها گام‌های توافق شده قبلی را اجرا کنند.

این توافق با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل در جولای 2022 به امضا رسید و بارها تمدید شد و فردا 18 جولای منقضی خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که با توقف این قرارداد، غلات اوکراین به لهستان ارسال شود؟ گفت، ورشو اجازه نخواهد داد و از منافع کشاورزان خود دفاع خواهد کرد.

موراویه‌تسکی تاکید کرد: «ما وقتی به حفاظت از بازار لهستان مربوط می‌شود، بسیار سختگیر خواهیم بود.»

این مقام لهستانی ضمن اشاره به اینکه ورشو همچنان به اتحادیه اروپا برای ترانزیت غلات اوکراین کمک خواهد کرد، بیان کرد، با این حال، بازارهای لهستان به روس محصولات کشاورزی اوکراین بسته خواهد ماند.

نخست‌وزیر لهستان گفت: «این وظیفه کمیسیون اروپا، دولت آمریکا است که بر روی یک سازوکار مناسب برای صادرات غلات اوکراین کار کنند. ما می‌توانیم نقش داشته باشیم، اما مجبور نخواهیم شد که بازار خود را به ضرر منافع کشاورزان لهستانی باز کنیم.»

لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان به دلیل هجوم غلات اوکراینی پس از تعلیق تعرفه گمرکی بر محصولات کشاورزی این کشور توسط اتحادیه اروپا، متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند.

هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی اوکراین کمتر از هزینه‌های کشاورزان اروپایی درمی‌آید و این امر باعث نگرانی کشاورزان اروپایی شده است.

بروکسل به منظور محافظت از کشاورزان اروپایی، محدودیت‌های موقتی بر واردات گندم، ذرت، کلزا و روغن آفتابگردان اوکراین برای 5 دولت عضو اعمال کرده است و تا 15 سپتامبر اعمال خواهد شد. این ممنوعیت، ترانزیت غلات اوکراین از طریق خاک این کشورها را شامل نمی‌شود.

ایستوان ناگی، وزیر کشاورزی مجارستان، هفته گذشته گفت، 5 کشور اتحادیه اروپا خواستار تمدید این ممنوعیت پس از 15 سپتامبر و تا پایان سال خواهند شد زیرا این تنها راه محافظت از منافع کشاورزان اروپایی است.»

گفته می‌شود، کی‌اف از این ممنوعیت ناراضی است و از بروکسل خواسته است تا آن را لغو کند.

وزارت خارجه روسیه امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، بر اساس تفاهم‌نامه موجود میان این کشور و سازمان ملل، دبیرکل این سازمان 90 روز مهلت دارد تا به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روند صادرات محصولات کشاورزی روسیه ادامه دهد.

هرچند محصولات کشاورزی روسیه مستقیما تحت تحریم غرب قرار ندارد اما همراه با این توافق، یادداشت تفاهمی میان روسیه و سازمان ملل با هدف تسهیل صادرات محصولات محصولات کشاورزی روسیه وجود دارد که به علت محدودیت‌ها با مشکلاتی مواجه شده و اجرایی نشده است.

در این یادداشت تفاهم، روسیه اتصال بانک کشاورزی این کشور به سوئیفت و برداشته شدن تحریم‌های ایجادکننده مشکلات برای بیمه و لجستیک محموله‌های روسی را درخواست کرده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1373504

مهمترین اخبار ایران و جهان: