نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 13:23

15 درصد دانش آموزان کشور مشکلات یادگیری دارند

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: 15 درصد دانش آموزان کشور مشکلات یادگیری و 23 درصد نیز دیرآموز هستند که در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد مصطفوی ظهر امروز در نشست تخصصی شورای معاونین آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اجرای خیلی خوب برنامه سنجش اظهار کرد: تغییر رویه در اجرای این برنامه مزایا وخروجی‌های خیلی خوبی در وزارت آموزش وپرورش ایجاد کرده است.

وی با اشاره به کاهش 50 درصدی ارجاعات تخصصی در اجرای برنامه سنجش سال جاری، گفت: به کارگیری نیروهای غیررسمی و کم تجربه و شاخص‌های تعیین شده باعث شده بود تا ارجاعات تخصصی افزایش یابد که با تغییر این رویه از اضطراب و نگرانی خانواده‌ها هم کاسته شده است.

وی با بیان اینکه استان کردستان بیست ونهمین استانی است که در این دوره از بازدیدهای آمده‌ایم، افزود: مخاطبین آموزش وپرورش استثنایی 45 درصد دانش‌آموزان هر استان است.

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در اساسنامه سازمان تمامی دانش‌آموزان دارای مشکلات عاطفی و هیجانی که تفاوت چشمگیری در یادگیری ایجاد می‌کند جزو این 45 درصد هستند، تصریح کرد: 15 درصد دانش آموزان کشور مشکلات یادگیری و 23 درصد نیز دیرآموز هستند که در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.

مصطفوی یادآور شد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسوولیت ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان دیر آموز را عهده دار است ولی پیشرفت، شناسایی ومداخله بر عهده آموزش ابتدایی است.

وی عنوان کرد: تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در سازمان آموزش وپرورش استثنایی از باب مکان نیست بلکه بخاطر نوع ارائه خدمت است.   

معاون پیشگیری، تشخیص وتوانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود: سنجش از 4 سالگی با استانداردهای آموزش ابتدایی آغاز می‌شود البته نه با رویکرد جایدهی بلکه با رویکرد مداخله‌ای انجام می‌شود.

مصطفوی اعلام کرد: سالیانه 40 هزار دانش آموز در کل کشور به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه می‌کنند که از 3 هزار نیروی انسانی در این مراکز که نقش معلم خصوصی آنها را دارند خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اعلام آغاز سنجش از مهرماه جاری گفت: سنجش از سن 4 سالگی شروع می‌شود و همزمان با خروجی سنجش درمان هم آغاز می‌شود.

مصطفوی با تأکید براینکه در سنجش باید پیوند سیستمی ایجاد شود، گفت: قبل از مدرسه با معاونت تربیت بدنی، بهزیستی و وزارت بهداشت و بعد از مدرسه با معاونت آموزش ابتدایی هماهنگی لازم معمول شده است.

معاون پیشگیری، تشخیص وتوانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشوردر ادامه گفت: به 750 نفر از معلمان در قطب‌های مختلف کشوری آموزش ارائه شده است.

وی در پایان گفت: هر منطقه حداقل یک مرکز داشته باشد واین مراکز باید مستقل باشند واز افراد متعهد متخصص در این مراکزاستفاده شود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1441804

مهمترین اخبار ایران و جهان: