نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 19:09

یونان: امیدواریم روابط و ارتباطات سیاسی با ترکیه ادامه یابد

وزیر خارجه یونان نسبت به افزایش روابط با ترکیه و رفع اختلافات ابراز امیدواری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با اظهارات مثبت ترکیه در ارتباط با بهبود روابط با یونان، آتن نیز واکنش مثبتی در این زمینه از خود نشان داد.

به گزارش  خبرگزاری «آناتولی» «جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان روز سه شنبه در مصاحبه با تلویزیون «القاهره» مصر گفت: «یونان امیدوار است روابط و ارتباطات سیاسی با ترکیه ادامه یابد.»

وزیر امور خارجه یونان گفت: «ما روندی برای دور هم جمع شدن، تنظیم مجدد روابط صمیمانه‌تر و صریح‌تر با ترکیه داشته ایم.»

ترکیه و یونان، دو کشور تاریخی و همسایه و دو عضو ائتلاف ناتو چندین دهه است بر سر طیف وسیعی از مسائل از جمله منابع انرژی در «دریای اژه» و قبرس  باهم اختلاف دارند. نیروهای مسلح دو کشور نیز در تلاش جهت توازن قوا هستند.

گراپتریتیس تاکید کرد که وی و «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود با درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه یونان گفت: «آنچه می خواهیم انجام دهیم این است که سعی کنیم  دستور کار مثبت را با موضوعات مورد علاقه مشترک مانند تجارت، اقتصاد، حفاظت مدنی، گردشگری، توسعه کلی دو کشور ارتقا دهیم و سپس روی روابط خود کار کنیم.»

گراپتریتیس در زمینه تعیین حدود مرزهای دریایی افزود: «در حال بررسی ارجاع این اختلاف به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هستیم.»

 رئیس جمهور ترکیه سال گذشته مذاکرات دوجانبه را به دلیل اختلاف بر سر نقض حریم هوایی از سوی یونان متوقف کرد. روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله وزدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد. پیش بینی می‌شود در سپتامبر امسال دور جدیدی از مذاکرات یونان و ترکیه برگزار شود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1432804

مهمترین اخبار ایران و جهان: