نیوز سیتی!
16 مهر 1402 - 10:02

غربالگری بینایی ۱۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله زنجانی

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال از نخستین روز از اردیبهشت‌ماه همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده و تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار کودک غربال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهناز آقاخانی، معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان امروز در جلسه تبیین تفاهم‌نامه همکاری بهزیستی با آموزش و پرورش مدارس استثنائی از غربالگری بینایی کودکان بدو ورود دبستان توسط نیروهای مستقر در مراکز جامع سنجش آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و اظهار داشت: کودکان مشکوک شناسایی شده به اپتومتریست‌های طرف قرارداد اداره بهزیستی معرفی و کودکان نیازمند نیز می‌توانند از کمک هزینه عینک و جراحی بهره‌مند شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان نظارت طرفین در اجرای دقیق برنامه غربالگری بینایی کودکان بدو ورود دبستان، ارزیابی تخصصی و پیگیری موارد ارجاعی، همکاری در امر آگاهسازی و اطلاع رسانی در خصوص لزوم انجام غربالگری بینایی کودکان بدو ورود دبستان و همکاری در تبادل اطلاعات مورد نیاز طرفین را از جمله تعهدات مشترک این تفاهم نامه برشمرد.

وی افزود: سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال از نخستین روز از اردیبهشت‌ماه همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده و تا کنون نزدیک به ۱۵ هزار کودک غربال شده‌اند.

آقاخانی تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال استان را بر طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان، ۶۱ هزار و ۲۱۹ کودک اعلام کرد و گفت: تا پایان سال‌جاری همه  کودک ۳ تا ۶ ساله در راستای پیشگیری از معلولیت غربالگری بینایی می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۳۲ پایگاه غربالگری بینایی در سطح استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت E غربالگری را انجام می‌دهند (۴ دستگاه در شهرستان زنجان، ۲ دستگاه در شهرستان خدابنده و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک دستگاه) و ۲۵ پایگاه با چارت E کار غربال را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: خدمات غربالگری تنبلی چشم کودکان بالاخص در مناطق روستایی، محروم، صعب‌العبور و حاشیه شهر با دستگاه بینایی سنجی و بطور سیار  انجام می‌شود.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1531404

مهمترین اخبار ایران و جهان: