نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 11:32

مراکز تحقیقات مدل جدیدی از زراعت ارائه کنند/ پرهیز از انحراف در مصرف کودهای شیمیایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی باید مدل جدیدی از زراعت را با توجه به شرایط آب و هوایی ارائه کنند، گفت: باید دقت شود تا هیچ انحرافی در توزیع و مصرف کودهای شیمیایی صورت نگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسن عنایتی کلیجی صبح امروز در جلسه کشت پاییزه محصولات کشاورزی استان گفت: کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی نسبت به نقشه‌برداری و مساحی تمامی زمین‌های کشاورزی استان اقدام کنند و آمار دقیقی از سطح زیرکشت محصولات کشاورزی ارائه شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۰ درصد نقشه‌برداری زمین‌های کشاورزی استان انجام شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۵۴۰ هزار قطعه زمین کشاورزی استان تاکنون ترسیم شده و متوسط مالکیت زمین‌های کشاورزی استان ۴ هزار مترمربع است.

عنایتی خاطرنشان کرد: صحت‌سنجی و آمار دقیقی از سطح زیرکشت محصولات و مساحت زمین‌های کشاورزی استان انجام شود تا آماری که ارائه می‌شود مستند و قابل دفاع باشد.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات کار کردن در استان این است که بی برنامه جلو می‌رویم درحالیکه برای هر مرحله از کار باید برنامه‌محور باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باید دقت کافی داشته باشیم تا هیچ انحرافی در توزیع و مصرف کودهای شیمیایی بوجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد:  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران باید پای کار بیاید و در حل مشکلات و نارسایی‌های موجود کمک‌کار جهاد کشاورزی باشد.

عنایتی ادامه داد: مراکز جهاد کشاورزی حالت رهاشدگی دارند که لازم است حضور مدیران و معاونین در مراکز بیشتر باشد و نقش آنان در پیشبرد امور برجسته‌تر شود.

وی بیان کرد:  به اندازه‌ای که تکنولوژی و فناوری پیشرفت کرد، نتوانستیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم درحالیکه لازم است از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در این خصوص بهره‌گیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شرایط مناسبی از لحاظ منابع آبی نداریم و باید خودمان را با این شرایط سازگار کنیم که انتظار ما از مراکز تحقیقاتی در این زمینه بسیار بالاست.

وی ادامه داد: همچنان که قبلاً هم تاکید کردم، مرکز تحقیقات مدل جدیدی از زراعت را با توجه به شرایط آب و هوایی استان ارائه کند.

عنایتی گفت: افزایش بهره‌وری در مصرف آب را همه باید دنبال و تولید را پایدار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان متولی اصلی کشاورزی شهرستان هستند و همه ادارات مرتبط باید زیرنظر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باشند و امور را پیگیری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال شرایط ویژه‌تری برای کشت بهاره داریم چون منابع آبی ما محدود است و همه عوامل و امکانات باید متاثر از این شرایط باشد و برنامه‌ها پیرامون این شرایط تدوین شود، گفت: یکی از برنامه‌های هرروزه مدیران شهرستان‌ها باید حضور در مزارع و عرصه‌های تولیدی باشد و از نزدیک موضوعات را رصد و پایش کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1040104

مهمترین اخبار ایران و جهان: