نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 13:06

سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل محور دیدار نخست‌وزیر مغولستان با مقامات ارشد قرقیزستان

نخست‌وزیر مغولستان به طور جداگانه با رئیس جمهور و نخست‌وزیر قرقیزستان دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه تجارت، سرمایه گذاری و حمل و نقل گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «لووساننامسراینا اویون اردن» نخست وزیر مغولستان که برای یک سفر کاری وارد این کشور شده دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در مورد طیف وسیعی از موضوعات همکاری دوجانبه و چندجانبه بین قرقیزستان و مغولستان از جمله در حوزه تجاری و اقتصادی تبادل نظر کردند.

جباراف تاکید کرد که روابط مدرن این دو کشور با اعتماد متقابل، درک، رویکردهای مشترک برای توسعه و تقویت روابط دوجانبه، نزدیکی یا همزمانی مواضع در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مشخص می‌شود.

وی به ویژه بر تشدید تلاش‌های مشترک در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد و گفت: قرقیزستان از مشارکت شرکت‌های مغولی و نمایندگان جامعه تجاری برای انجام تجارت و اجرای پروژه‌های مشترک در این کشور استقبال می‌کند.

اویون اردن به نوبه خود علاقه خود را برای ایجاد روابط دوجانبه و چندجانبه از جمله در تجارت، اقتصاد و حمل‌و‌نقل و صنایع لجستیک ابراز کرد.

وی همچنین از ابتکار طرف قرقیزستان برای پیوستن به قرارداد بین دولتی چین، روسیه و مغولستان در مورد توسعه حمل‌و‌نقل جاده‌ای بین‌المللی حمایت کرد.

در پایان این دیدار طرفین بر ادامه تقویت همکاری عملی توافق کردند.

«عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان نیز با همتای مغولستانی خود دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

جباراف با خرسندی به سطح نسبتاً بالای روابط دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد که قرقیزستان برای توسعه روابط دوستانه با مغولستان اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی نسبت به گسترش و تعمیق روابط در عرصه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه ابراز علاقه کرد.

نخست وزیر قرقیزستان به اهمیت افزایش گردش مالی بین دو کشور، انعقاد قرارداد سه جانبه حمل‌ونقل جاده‌ای بین مغولستان، چین و قرقیزستان، پیوستن به قرارداد فعلی حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی در امتداد شبکه بزرگراهی آسیا اشاره کرد.

نخست وزیر مغولستان نیز به نوبه خود بر اهمیت گسترش و تعمیق بیشتر همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تجارت، اقتصاد، معدن، حمل‌و‌نقل، کشاورزی و سایر زمینه‌ها تاکید کرد.

وی همچنین به کار خوب سفارت قرقیزستان در این کشور که تابستان امسال افتتاح شد، اشاره کرد.

در پایان این دیدار، قرارداد بین کابینه وزیران قرقیزستان و دولت مغولستان در مورد همکاری در زمینه آموزش و علم و تفاهم نامه همکاری بین آژانس سرمایه گذاری ملی تحت ریاست رئیس جمهور قرقیزستان و آژانس سرمایه گذاری و تجارت مغولستان به امضا رسید.

گفتنی است اویون اردن در چارچوب سفر کاری در نشست شورای سران دولت کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ 26 اکتبر سال جاری در «بیشکک» برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550048

مهمترین اخبار ایران و جهان: