نیوز سیتی!
18 آذر 1401 - 11:16

"گردشگران خارجی" خدمات با استاندارد بین‌المللی در ایران دریافت نمی‌کنند

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری با بیان اینکه "گردشگران خارجی" خدمات استاندارد مورد انتظار خود را در ایران دریافت نمی‌کنند، گفت: گردشگر خارجی انتظار دریافت خدماتی متناسب با استانداردهای بین‌المللی در کشورمان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ به باور تمامی کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری با توجه به وجود اماکن گردشگری متنوع و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد در کشورمان، ایران از ظرفیت بالقوه و مناسب فراوانی برای جذب گردشگران خارجی برخوردار است.

بر همین اساس، هم‌اکنون و هر ساله گردشگران خارجی بسیاری برای بازدید از ایران به کشورمان سفر می‌کنند اما میزان حجم این سفرها در تمامی ایام سال مشابه و یکسان نیست و همین موضوع به اعتقاد تعدادی از کارشناسان در کنار وجود ضعف در زیرساخت‌های گردشگری موجب می‌شود تا نتوان علی‌رغم وجود تقاضا از سوی گردشگران خارجی برای سفر به ایران، تمامی علاقمندان به سفر به کشورمان را در ایام خاص جذب کرد.

در حقیقت این بخش از کارشناسان عقیده دارند به دلیل کمبود و نارسایی‌های موجود در زیرساخت‌های صنعت گردشگری، هر ساله بخشی از گردشگران خارجی در قسمتی از ایام سال که اصطلاحاً دوران اوج تقاضای سفر محسوب شده و این افراد قابل جذب و بازاریابی به منظور سفر به ایران هستند، ریزش می‌کنند.

از سوی دیگر اما عده‌ای از کارشناسان نیز در رویکردی که عمدتاً مشابه نظر مسئولان صنعت گردشگری کشور است، بر این باورند که علت و در حقیقت مانع اصلی عدم جذب حداکثری گردشگران خارجی را نه در ضعف زیرساخت‌ها که در نبود مدیریت صحیح و کارا به جهت توزیع زمانی و مکانی مناسب سفرهای گردشگران خارجی باید جست‌وجو کرد.

به همین علت و به جهت شناخت زوایای مختلف و تنویر ابعاد متفاوت این موضوع، فرخ میرشاهزاده؛ کارشناس کیفیت خدمات گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره موافقان و مخالفان وجود ضعف در حوزه زیرساخت‌های گردشگری و به صورت مشخص کمبود تعداد هتل‌ها و واحدهای اقامتی اظهار کرد: در این حوزه باید بین دو مسئله تفکیک قائل شد؛ کشورمان از لحاظ ساختاری در حوزه ساخت‌وساز و ایجاد بناها و سازه‌های اقامتی قاعدتاً حرکت روبه رشد و چشمگیری داشته است اما نکته اصلی لزوم توجه به امکان بهره‌برداری از سازه‌ها و بناهای احداث شده است.

مغایرت ارائه خدمات به گردشگران خارجی در ایران با استاندارهای بین‌المللی

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری در توضیح بیشتر این مطلب با اشاره به ضرورت توجه به مقوله بهره‌برداری از ساختمان‌های احداث شده برای حصول نتایج مطلوب در صنعت گردشگری تصریح کرد: وقتی نیروی انسانی و اجرایی زبده و ماهر در عرصه گردشگری وجود نداشته باشد، عملاً ساختمان احداث شده نمی‌تواند به ارائه خدمات در این صنعت بپردازد چراکه گردشگری خارجی انتظار دریافت خدماتی متناسب با استانداردهای بین‌المللی گردشگری را دارد و این موضوع جز از طریق وجود نیروهایی متناسب میسر نخواهد شد.

میرشاهزاده با بیان اینکه ساخت‌وسازهای کشورمان متکی به دانش و فناوری‌های بومی و داخلی است، در حالی که صنعت هتلداری یک صنعت بین‌المللی محسوب می‌شود که مبتنی بر آخرین دستاوردهای فنی و علمی و ابزارهای روز دنیا به ارائه خدمات می‌پردازد، تصریح کرد: تجهیزات و امکاناتی که امروز در هتل‌های ایران استفاده می‌شود، قاعدتاً با تجهیزات و امکانات استفاده شده در هتل‌های مدرن دنیا متفاوت است لذا هر چقدر نیز که یک ساختمان سازه خوبی باشد، امکانات جانبی که یک گردشگری به دنبال دریافت آن است از بطن نیروی انسانی زبده و تجهیزات به روز استخراج می‌شود که در این دو مورد دچار نواقصی هستیم.

این کارشناس حوزه گردشگری در انتها با بیان اینکه اگرچه شاید بتوان پذیرفت که اقامتگاه‌های گردشگری به اندازه نیاز در نقاط و مقاصد مختلف گردشگری وجود دارد اما قطعاً مفهومی به نام مدیریت مقصد در ایران نامأنوس و ناآشناست، خاطرنشان کرد: الزاماً برای رفع این نقیصه باید ضمن توجه بیشتر به مقوله برنامه‌ریزی سفر، گردش مقصد و زمان‌بندی نحوه حضور گردشگران در مقاصد، به شیوه‌ای عمل شود که در ایام اوج سفر، از تراکم سفر و تحمیل بار سفر به مقاصدی خاص کاسته شود و بتوانیم به تمامی گردشگران اعم از داخلی و خارجی خدمات مورد انتظار و نیاز را ارائه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 902248

مهمترین اخبار ایران و جهان: