نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 10:13

انتقاد سازمان نظام پزشکی از نحوه اجرای طرح پزشک خانواده

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده جزو اسناد بالادستی کشور است گفت: اشکالات این طرح باید برطرف شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، محمد رئیس زاده رئیس کل نظام پزشکی در نشست خبری اظهار داشت: سلامت روحی و روانی افراد همه دارایی یک کشور برای پیشرفت است و کادر بهداشت و درمان کشور ضامن سلامت روحی و روانی است. حال حوزه بهداشت و درمان کشور باید خوب باشد و این حال خوب به مزایا بستگی ندارد. 

 رئیس زاده ادامه داد: اینکه پزشک خانواده یک طرح لازم برای کشور است شکی نیست. در اسناد بالادستی هم جزء تکالیف سلامت کشور است. اینکه به کاهش هزینه ها و حفظ سلامتی مردم و غربالگری بهتر و پیشگیری از پیشرفت بیماری ها و به همین دلیل یک طرح مهم است. به همان میزان که اهمیت دارد به همان میزان هم باید درست اجرا شود. اگر ناقص اجرا شود، گرفتاری های زیادی خواهیم داشت. لذا یک طرح ضروری برای کشور است و باید کامل و جامع اجرا شود. اجرای ناقص، شعاری و بدون منابع کافی این طرح حتما آسیب بیشتری وارد می کند و از اجرا نکردن آن بهتر است. یعنی اگر اجرا نکنیم خیلی بهتر است تا اینکه بخواهیم به شکل ناقص و بدون در نظر گرفتن نظرات صاحب نظران اجرا کنیم.

وی گفت: اشکال  اول این طرح این است که اسم آن پزشک خانواده است و نمی توان مراقبت سلامت را در خط اول جایگزین پزشک کرد. برخی می گویند که می خواهیم اینها را در کنار هم داشته باشیم اما خود من هنوز یک نسخه جامع و کامل از این طرح در اختیار ندارم و نمی توانم در مورد آن قضاوت کنم. من یک طرح جامع که حدود این طرح را مشخص کرده باشد، ندیدم. نوشتار مدونی برای این طرح وجود ندارد. 

وی افزود: در طرح پزشک خانواده یک پیش نویس جامع را به ما تحویل ندادند و اصلا نمی دانیم که وسعت اجرایی آن چیست؟ آیا قرار است در کل شهر اجرا شود یا جاهای کوچکتر و لذا نمی توانم بگویم چه تعداد پزشک نیاز داریم؟ در کشور پزشک کافی برای اجرای طرح داریم اما اینکه همکاری این پزشکان کافی جلب شود یا نه را نمی دانیم.

ادامه دارد...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1210748

مهمترین اخبار ایران و جهان: