نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 00:38

کریم مجتهدی، فیلسوف بزرگ ایران‌زمین

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور درباره کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران که روز گذشته دار فانی را وداع گفت، تأکید کرد: ایشان نقش بسیار مهمی در رشد پژوهش‌ها و مطالعات فلسفی داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران، روز گذشته دار فانی را وداع گفت و امروز در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به همین مناسبت، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در یادداشتی نوشت:

استاد کریم مجتهدی (۱۰ شهریور ۱۳۰۹ – ۲۵ دی ۱۴۰۲) استاد تمام و فیلسوف بزرگ ایران‌زمین درگذشت. ایشان نقش بسیار مهمی در رشد پژوهش‌ها و مطالعات فلسفی داشت. چهره ماندگار ایران زمین از شاگردان «هانری کربن» و تحصیل‌کرده دانشگاه سوربن فرانسه بود. بیش از ۳۰ اثر را تألیف یا ترجمه کرده و در زمره محققان پرکار و پرتلاش بود. 

از مهم‌ترین آثار ایشان می توان «فلسفه در قرون وسطی، فلسفه تاریخ، سید جمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید، فلسفه و فرهنگ، نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب، آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب، افکار هگل، سهروردی و افکار او و مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران» را نام برد. 

استاد کریم مجتهدی، زاده تبریز بود و ۹۳ سال عمر کرد که تا آخر عمر از تدریس، پژوهش و تعلیم و آموزش دست نکشید. در دوران عمر پربرکت خود، دانشجویان بزرگی را تربیت کرد. 

دکتر کریم مجتهدی از جمله فیلسوفان بزرگ ایران در قرن حاضر به شمار می‌آمد. او را در کنار چهره‌هایی همچون: آیت‌الله علامه سیدحسین طباطبایی، حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، حسن حسن‌زاده آملی، سیدجلال‌الدین آشتیانی، محمدتقی مصباح یزدی، نصراله پورجوادی، مهدی گلشنی، آیت‌الله مرتضی مطهری، منوچهر آشتیانی، محسن جهانگیری، ضیاء موحد، سیدیحیی یثربی، سید عبدالله انوار، رضا داوری اردکانی، داریوش شایگان، سیدحسین نصر، احمد فردید، غلامحسین ابراهیمی دینانی و ... باید از سرآمدان و اعاظم فلسفه و حکمت در ایران معاصر نام برد. خدایش بیامرزد و بهشت برین جایگاهش باد. 

از ملک ادب حکم گذاران همه رفتند ••• شو، بار سفر بند که یاران همه رفتند

آن گرد شتابنده که بر دامن صحراست ••• گوید چه نشینی که سواران همه رفتند

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1640348

مهمترین اخبار ایران و جهان: