نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 21:09

سهم ۷٠ درصدی شرکت سندن ایرانیان از بازار تامین سیستم تهویه خودروسازان

رییس هیات مدیره شرکت سندن ایرانیان گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد نیاز خودروسازان به سیستم تهویه توسط مجموعه ما تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شاپور سامعی در جریان آیین افتتاحیه خط تولید کمپرسور تهویه سیستم خودرو شرکت سندن ایرانیان که ظهر امروز در سالن اجتماعات این شرکت واقع در شهر صنعتی البرز برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شرکت سندن ایرانیان توان تأمین‌ سیستم تهویه برای ٨٠ الی ٩٠ درصد خودروهای کشور اعم از داخلی و مونتاژی را دارد و خط تولیدی که امروز برای اولین بار در داخل راه‌اندازی شد، در آغاز به کار خود، ۱۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد.

وی افزود: همزمان با افتتاح این خط، افتتاح و راه‌اندازی خط دیگری را هم در برنامه داشتیم که ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز آن‌ها وارد شده و در گمرک موجود است اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز، امکان افتتاح همزمان فراهم نشد. افتتاح خط مذکور احتمالا در تیر ماه سال آینده محقق خواهد شد.

رییس هیات مدیره شرکت سندن ایرانیان از برنامه‌ریزی برای افتتاح خط تولید اسکرول الکتریکال این مجموعه قطعه‌ساز در سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در زمینه تولید کمپرسور پیستونی متغیر، طی سال اول فعالیت، داخلی سازی ۳۰ درصدی محقق می شود و در ادامه‌ به ٧٠ درصد خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد نیاز خودروسازان به سیستم تهویه توسط مجموعه ما تامین می شود. ضمن اینکه برنامه‌ریزی جهت تامین نیاز تارا برقی و ری‌را برقی نیز در دستور کار قرار دارد.

این مسوول اذعان کرد: همانطور که اشاره شد، در سال اول فعالیت خط تولید جدید، در تولید ٢٨ درصد قطعات کمپرسور که شامل ۵٧ قطعه و قطعات های‌تک است، به خودکفایی می رسیم و تا سال ١۴٠۵، ٧۵ درصد خواهیم داشت و تنها ٢۵ درصد قطعات را وارد خواهیم کرد.  

سامعی گفت: از عدم تخصیص ارز مورد نیاز بابت تامین تجهیزات و ماشین‌آلات گلایه مند هستیم و متاسفانه عمده مشکلات در تامین به موقع ارز است که در صورت تامین آن امکان ایجاد خطوط تولید و داخلی سازی بیشتر فراهم می شود.  

رییس هیات مدیره شرکت سندن ایرانیان اضافه کرد: در حال حاضر، ۳ هزار میلیارد تومان از خودروسازان بدون تعدیل قیمت‌ها در سال جاری، طلب داریم و ٢٧٠٠ میلیارد تومان هم در قالب خرید دین و اوراق گام و مرابحه داریم که نقد نمی‌شود. ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تسویه طلب خودروسازان از محل وام، مسدودی داریم. این در حالیست که تولیدکنندگان برای دریافت وام باید ۲۸ درصد مبلغ وام را مسدود کنند و در این شرایط، محدودیت سهمیه ارزی بابت تامین ماشین‌آلات نیز مشکلات زیادی را برای صنعتگران فراهم کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636592

مهمترین اخبار ایران و جهان: