نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 12:25

دلیل افزایش ۱۰ برابری عوارض ورودی به کویر مرنجاب چیست؟

افزایش ۱۰ برابری مبلغ عوارض ورود به کویر مرنجاب از اول آذرماه امسال، واکنش‌ گردشگران، فعالان گردشگری و فضای مجازی و همچنین کاهش ورود گردشگر به این منطقه را بهمراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، کویر مرنجاب به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور دارای آثار تاریخی و بکری همچون کاروانسرای تاریخی مرنجاب، رمل‌ها، چاه عروس و دریاچه نمک است که موجب شده سالانه هزاران نفر به ویژه در فصول پاییز و زمستان از این منطقه دیدن کنند.

گردشگری در کویر مرنجاب با آغاز فصل پائیز رونق می‌گیرد و تعطیلات پایان هفته هزاران خودروی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای دمی آسایش برای رسیدن به کویر مرنجاب از جاده خاکی و پر پیچ و خم خطرناک پوشیده از ماسه و پر از دست انداز ۵۰ کیلومتری بدون علائم راهنمایی و رانندگی عبور و از هیاهوی زندگی شهری به منطقه سفر می‌کنند.

افزایش عوارض ورودی به ازای هر دستگاه خودروی کوچک و بزرگ در ابتدای جاده مرنجاب بدون ارائه کوچکترین خدماتی صدای اعتراض گردشگران این منطقه را درآورده است، براساس گزارش ها آمار ورود گردشگر بعد از افزایش ۱۰ برابری عوارض ورودی از ۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است، این در حالیست که گردشگران سوال می‌کنند پرداخت این مبلغ در قبال چه خدماتی است و بر اساس چه قانون و ضابطه‌ای مصوب و اجرا شده است؟

نبود امکانات رفاهی، بهداشتی، خدمات امدادی و انتظامی برای مسیری ناهموار با آسفالت نامناسب موجب شده تا افزایش دریافت عوارض در ورودی منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب نگرانی گردشگران را در پی داشته باشد.

ضرورت استفاده از ظرفیت محلی در مدیریت گردشگری مرنجاب

مارچلو نوتریانی کارشناس ارشد سازمان جهانی گردشگری در حاشیه بازدید از کویر مرنجاب در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان می گوید: جاذبه‌های طبیعی این منطقه دیدنی است و از سویی درگیر مشکلات گوناگون و کمبود زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از گردشگران است.

وی می‌گوید: باید فعالان، صاحب‌نظران و مدیران حوزه گردشگری در نشست‌های گوناگون در مورد رونق گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در منطقه مرنجاب هم‌فکری و ایده‌پردازی کنند تا این کویر زیبا به جایگاه واقعی خود در گردشگری جهان برسد.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت جامعه محلی در مدیریت گردشگری منطقه مرنجاب تاکید و خاطرنشان می کند: ورود جامعه محلی به گردشگری، موجب تقویت این صنعت در کویر خواهد شد و باید زمینه‌ای فراهم شود تا جاذبه‌های گردشگری منطقه مرنجاب به جهان شناسانده شود.

ساماندهی منطقه مرنجاب نباید فقط افزایش مبلغ ورودی باشد

یکی از مدیران این مجموعه گردشگری در گفت وگو با خبرنگار فارس در کاشان ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب و عدم ساماندهی جاده مرنجاب گفت: ساماندهی منطقه مرنجاب نباید فقط و فقط دریافت ورودیه و افزایش آن باشد چراکه موجب نارضایتی شدید گردشگران می شود.

وی افزود: دریافت هرگونه مبلغی از گردشگران باید در قبال ارائه خدمات باشد چنانکه افزایش ۱۰ برابری ورودیه به مرنجاب از ابتدای آذرماه موجب اعتراض گردشگران شده و کاهش ورود گردشگر به منطقه را بهمراه داشته است.

افزایش ورودی مرنجاب توسط اداره میراث فرهنگی نبوده است

 رئیس میراث‌فرهنگی آران و بیدگل در گفت وگو با  خبرنگار فارس در کاشان گفت: افزایش ورودی در حیطه اختیارات و شرح وظایف میراث فرهنگی استان اصفهان و آران و بیدگل نبوده و توسط این اداره انجام نشده است.

 وی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر نارضایتی گردشگران از افزایش مبلغ ورودی به این کویر در روز‌های گذشته گفت: تلاش‌ها برای ساماندهی خدمات‌رسانی به گردشگران در کویر مرنجاب توسط این اداره و با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان در حال انجام است که از نیمه دوم سال جاری این پیشرفت‌ها سرعت گرفته و همچنان در حال اجرا است.

موافق افزایش ورودی مرنجاب نبوده‌ایم

محسن صانعی، شهردار آران و‌بیدگل به عنوان متولی گیت ورودی به مرنجاب در پاسخ به انتقاد از افزایش مبلغ ورودی به مرنجاب و نارضایتی شدید گردشگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان می گوید: با افزایش مبلغ ورودی به مرنجاب موافق نبودم و شهرداری آران و‌بیدگل به عنوان متولی گیت ورودی، اصراری بر افزایش ورودیه به کویر مرنجاب نداشت چنانچه هدف ما کسب درآمد از گیت ورودی نبوده  و تلاش ما ساماندهی منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه عواملی دیگر اصرار بر افزایش مبلغ ورودی داشتند گفت: ساماندهی جاده و خدمت رسانی مطلوب تر در دستور کار شهرداری است تا بتوانیم زمینه رونق بیش از پیش گردشگری در این منطقه را فراهم کنیم.

گفتنی است افزایش ده برابری مبلغ ورودی مرنجاب به کاهش گردشگران ختم نمی شود، این اتفاق باعث شده تا خانواده‌هایی که اواخر هفته برای گشت و‌ گذار، تفریح  و استراحت به مرنجاب سفر چند ساعته داشتند کاهش یابند به نحوی که برخی از خانواده‌های منطقه کاشان بر این باور هستند این افزایش باعث شده تفریح‌گاه آخر هفته خود را از دست بدهند.

به گزارش فارس منطقه نمونه گردشگری مرنجاب یکی از بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیت‌هایی مانند کویرنوردی، آفرود، موتورسواری، سافاری، شترسواری، اسکی روی شن و ماسه سالانه میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657704

مهمترین اخبار ایران و جهان: