نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 10:42

سود اقتصادی دلیل اصرار بر تأسیس پتروشیمی میانکاله است

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سود اقتصادی دلیل اصرار بر تأسیس پتروشیمی میانکاله است گفت: سرمایه گذار شبانه در حال بتن ریزی در منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر سعید کریمی مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۰ در منطقه امیر آباد مازندران مطرح شد و پرونده آن در محیط زیست بررسی شد و مشخص شد مشکلات فراوانی دارد و جمع بندی این شد که محیط زیست با این پرونده موافقت نکرد و ارزیابی زیست محیطی برای آن تأیید نکرد و نهایتاً مقرر شد در این پروژه ساخت و سازی انجام نشود.

وی در ادامه بیان کرد: سرمایه گذار این پروژه فنس کشی انجام داده و بر اساس اخبار جدید شبانه در حال بتن ریزی در منطقه است. ولی از دید ما این اقدام خلاف قانون و بدون تأیید محیط زیست است. در بررسی قرار گرفته مشخص شد که شروع عملیات فیزیکی در همان محل قبلی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام شده پروژه پتروشیمی میانکاله در محلی دیگر در حال ساخت است گفت: گفته شده که این پروژه در کهرباران در ۲۰ کیلومتری این سایت در حال اجراست در حالی که هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی در آنجا انجام نشده و عملیات جدید در همان محلی که سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و با آن مخالفت شده، انجام شده است. این سرمایه گذار سال گذشته نتوانست به اهداف خود برسد و هم اکنون اگر دوباره شروع به ساخت و ساز کرده باشد با آنها برخورد می‌شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به این سرمایه گذار اعلام شده که حق هیچ گونه عملیات اجرایی ندارد و امروز هم با دادستان کشور نامه نگاری لازم انجام شده تا جلوی این پروژه گرفته شود. پیگیری حقوقی لازم انجام شده تا جلوی این پروژه گرفته شود. دلیل حساسیت این موضوع این است که توان اکولوژیکی منطقه در حد توسعه پتروشیمی در تالاب میانکاله نیست ولی به دلیل منفعت اقتصادی این پروژه به دنبال ایجاد این پتروشیمی هستند.

کریمی خاطرنشان کرد: از هیأت دولت خواسته ایم که مصوبه واگذاری زمین تالاب میانکاله ملغی شود. دیدگاه دوستان سازمان بازرسی برای بررسی این پروژه از بعد دیدگاه انرژی و نه دیدگاه محیط زیستی بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1324178

مهمترین اخبار ایران و جهان: