نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 15:44

با انسداد 80 حلقه چاه اتفاق افتاد: جلوگیری از برداشت غیر مجاز 100 هزار متر مکعب آب در خراسان جنوبی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 80 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود که از این طریق جلوی برداشت غیرمجاز ۱۰۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید سعید پور جعفر، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: سال گذشته ۸۰ چاه غیر مجاز در استان پُر و مسدود شد که از این طریق جلوی برداشت غیرمجاز ۱۰۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی گرفته شد.

وی افزود: اکنون ۱۹۲ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده که در حال طی مراحل قانونی و صدور حکم قضایی است.

وی حجم کلی برداشت آب زیرزمینی از این چاه‌ها را ۲۵۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: همانطور که از اعداد مشخص حجم برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز بسیار اندک بوده و  بیشتر این گونه چاه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها با عمق کم حفر شده اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: با توجه به لزوم مدیریت منابع آب در استان و به منظور اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی و مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان، با هرگونه بهره برداری غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی برابر مقررات برخورد می شود.

پور جعفر افزود: به منظورکاهش آثار زیان بار کمبود آب و برای جلوگیری از افت سفره‌های آب زیرزمینی، برنامه سازگاری با کم آبی با هدف صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی تهیه و تصویب شده که یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش بینی شده در این برنامه پر کردن چاه‌های غیر مجاز است.

به گفته وی از سال ۱۳۸۵ تا کنون هزار و ۱۵۷ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود که این امر مانع از برداشت غیر مجاز ۵.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی شده است.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157978

مهمترین اخبار ایران و جهان: