نیوز سیتی!
06 فروردین 1402 - 09:39

نام‌گذاری‌ سال‌ها، ترسیم الگوی جامع برای مسئولان و مردم است

کارشناسان اقتصادی معتقدند، شعار سال نوعی جمع‌بندی اساسی در زمینه‌های مختلف داخلی و حتی در پاره‌ای از مسائل توجه به شرایط بین‌المللی اقتضائات داخلی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این نام‌گذاری‌ها در واقع الگوی جامع و کلی را برای مسئولان و اقشار مردم ترسیم می‌کنند.

خبرگزاری فارس استان کردستان/ اقتصاد و ضرورت بهبود وضعیت اقتصادی در کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که نه تنها غالب عناوین سال‌ها که مقام معظم رهبری در دو دهه اخیر انتخاب کرده‌اند ناظر به اقتصاد و تولید است، بلکه ایشان برای سال گذشته و به تعبیری آغاز قرن جدید نیز عنوانی اقتصادی برگزیدند.

ضرورت تلاش در راستای بهبود شرایط اقتصادی همچنان اصلی‌ترین توصیه مقام معظم رهبری به مسئولان است، معظم‌له در پیام آغاز سال جدید هم بار دیگر بر این مهم با انتخاب عنوان «مهار تورم، رشد تولید» برای سال تاکید فرمودند.

نام‌گذاری سال جدید با این عنوان گویای توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مقوله اقتصاد و معیشت مردم است.

اجرای هم‌زمان رشد تولید و مهار تورم کار سخت و پیچیده و نیاز به متخصصانی دارد که در حوزه اقتصادی دستی بر آتش دارند و برای اجرایی کردن این مهم باید تمام دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی پای کار بیایند چرا که رشد تولید و مهار تورم زمانی اجرایی می‌شود که اصلاحات اقتصادی هم‌زمان با سرمایه‌گذاری خارجی و ورود ارز به کشور صورت بگیرد.

تورم از شاخص‌های سنجش ثبات اقتصادی است

براساس دیدگاه صاحب‌نظران، تورم هم یک شاخص سنجش ثبات اقتصادی و هم سنجش سطح رفاه بوده و به ‌شدت در سطح رفاه و شکل‌گیری ذهنیت مردم تاثیرگذار و تعیین‌‌کننده است.

باور جدی این است که تورم در ایران تا حد بسیار زیادی ناشی از افزایش نرخ ارز است و شواهد جدی هم برای آن وجود دارد، اما تنها عامل نیست.

رفتار غیرمسئولانه برخی بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازارهای مالی در بازار مسکن شهری و بازار ارز، سازوکارهای فاسد واردات و کسری بودجه و افزایش حجم نقدینگی از عوامل اصلی افزایش تورم در کشور است.

 شعار سال از روش‌های ترسیم جهت‌گیری کلی نظام است

شهرام سبزیخانی کارشناس اقتصادی در کردستان در این باره می‌گوید: ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت‌گیری کشور بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده رهبری نظام است.

وی افزود: انتخاب شعار و نام‌گذاری سال‌ها که از فروردین ۱۳۷۸ از سوی مقام معظم رهبری کلید خورده یکی از روش‌های ترسیم جهت‌گیری کلی نظام است.

به گفته این کارشناس اقتصاد، رهبر معظم انقلاب بیشتر سال‌ها را با یک نام مشخص کرده‌اند که به نظر می‌رسد فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همینطوردر نقطه مقابل آن به یک مشکل در جامعه است که تاکنون حل نشده است.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بر اساس داده‌های اطلاعاتی، مطالعات و تجربه، درک معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی و اشرافی که به مسائل کشور و منطقه دارند عناوینی را برای سال‌ها انتخاب و اعلام می‌کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد در کردستان با تاکید براینکه شعار هر سال نوعی جمع‌بندی اساسی در زمینه‌های مختلف داخلی و حتی در پاره‌ای از مسائل توجه به شرایط بین‌المللی اقتضائات داخلی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با این نام‌گذاری‌ها در واقع الگوی جامع و کلی را برای مسئولان و اقشار مردم ترسیم می‌کنند.

وی گفت: تقریبا طی دو دهه گذشته نام‌گذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری با موضوع اقتصاد یا مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط دارد.

سزیخانی با بیان اینکه رهبر انقلاب از سال‌ها پیش به درستی تشخیص داده بودند که مهم‌ترین موضوع در زمان حاضر بخش اقتصادی است، افزود: شعار هر سال مبنایی اقتصادی برای سال آینده است که پله‌ای بودن این امر با هدف رسیدن به اقتصاد قوی و خودکفایی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه اقتصاد ریشه در تمامی عوامل رشد و بالندگی کشور و نظام دارد، اضافه کرد: اقتصاد و قدرت نظامی رابطه مستقیم با هم دارند اگر اقتصاد قوی باشد بنیه دفاعی نیز قوی خواهد بود به تعبیر دیگر ما از اقتصاد به امنیت می‌رسیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نام‌گذاری‌های هر ساله و شعارهای اقتصادی در راستای تامین امنیت و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد و مهم‌ترین فلسفه این نامگذاری جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش است که مقام معظم رهبری با توجه به اشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، روی آن تاکید می‌ کنند.

وی تصریح کرد: رهبری صرفاً اکتفا به انتخاب نام یا شعار برای سال‌ها نمی‌کنند بلکه در سخنرانی‌های متعدد به تبیین دقیق موضوع و تعیین سیاست‌های کلی نظام می‌‌پردازند.

سبزیخانی با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های مردمی و زیرساخت‌های مختلف دارد، گفت: علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگ‌سازی برای تحقق شعار سال ظرفیت‌های مردمی باید به میدان آورده شود تا شاهد ارتقاء شاخص‌های اقتصادی و در نتیجه بهبود وضع معیشت در جامعه باشیم.

در کنار مهار تورم، رشد تولید نیز باید دنبال شود

دکتر حامد قادرزاده دیگر اقتصاددان کردستانی هم در این باره می‌گوید: سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شد و در این سال تلاش‌های فراوانی در حوزه توسعه و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور صورت گرفت.

وی با عنوان اینکه رسیدن به اهداف مستلزم ایجاد زمینه و زیرساخت بیشتری است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به نیاز کشور امسال را با عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند.

رئیس دانشگاه به افزایش نرخ تورم در روزهای پایانی سال گذشته گریزی زد و گفت: تحریم و عدم تقارن اطلاعات بازار در کشور تحقق اهداف در بخش اقتصادی را کند کرده و موجب می شود، برنامه‌ریزی ها به طور کامل تحقق پیدا نکد.

وی با بیان اینکه تورم تنها به موضوع افزایش قیمت‌ها بر نمی‌گردد افزود: تورم به روح و روان اقتصادی و عاملیت اقتصادی اعم از تولیدکنندکان خرد و مصرف‌کنندگان اصابت می‌کند و شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در سال 1402 به نحوی حکیمانه این سال را به عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند.

به گفته وی، فشار تقاضا و فشار هزینه دو منشاء اصلی تورم در کشور است به گونه ای که در جریان توسعه به دلیل وجود کم و کاستی‌ها و کاهش درآمدهای طبقاتی، دولت با برنامه‌ریزی بازار را به نوعی مورد دخالت قرار می‌دهد.

قادرزاده با بیان اینکه به دنبال تامین حداقل‌های اقتصادی، افرادی  هستند که با مسایل  بورسی، مسیر اقتصادی را منحرف می‌کنند، افزود: اکنون که اقتصاد در حال شکل‌گیری و وضعیت خاص خود است، این وضعیت باعث می‌شود حتی افرادی که نیازمندی شدید مالی دارند در تله شرایط اقتصادی بیفتند.

وی با تاکید براینکه در علم اقتصاد زمانی به پایداری اقتصادی می‌رسیم که تمام فعالیت‌های جامعه بر اساس برد  برد باشد، افزود: برای تحقق شعار سال جدید همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند رسانه‌ها باید پای کار باشند و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کنار دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به کاهش فاصله اطلاعاتی موجود در بازار کمک کنند.

قادزاده اضافه کرد: کار تولیدی در اقتصاد ایجاد بهره می‌کند، البته تولید کالا فقط به صورت فیزیکی نبوده و باید زنجیره تولید و ارزش در جامعه تکمیل شود.

 وی با بیان اینکه نگاه رهبری به گونه‌ای است که در کنار مهار تورم، رشد تولید نیز باید دنبال شود، افزود: اساسا تورم تحریک کننده اقتصادی است و این یک نگاه کارشناسی شده و حکیمانه است، باید الگوی مناسب اقتصادی را در کشور شناسایی، مدیریت و در جهت آن حرکت کرد.

قادرزاده با اشاره به اینکه تحقق شعار سال باید بر اساس مطالعه برآورد شود، گفت: شعار امسال باید بر پایه شعار سال قبل تحقق پیدا کند، لذا برای مهار تورم باید تولید دانش‌بنیان باشد و زمانی می‌توانیم اشتغال‌آفرینی داشته باشیم که رشد تولید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در مرزهای کشور باید مباحث اقتصادی و خدمات مرزی در راستای افزایش بنیه اقتصادی مرزنشینان باشد و در مرکز کشور برنامه‌های تولیدی به سمت استان‌های همجوار منجر به نهادینه‌کردن توزیع عادلانه درآمد برود.

و اما...

تورم روند گران شدن و گرانی نشان‌دهنده رکود قیمت‌ها در سطوح بالاست. حاصل تورم گرانی است که فشار زیادی بر سفره مردم و به ویژه اقشار کم درآمد آورده است در راستای رفع این مشکل مقام معظم رهبری مجدداً مسئله اقتصاد را در انتخاب عنوان سال بر سایر مسائل کشور ارجح دانستند و شعار سال را مهار تورم و رشد تولید قرار دادند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1110734

مهمترین اخبار ایران و جهان: