نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 16:36

قزوین صاحب اتاق اصناف کشاورزی می‌شود

مدیر تعاون روستایی استان قزوین از برنامه‌ریزی برای تشکیل اتاق اصناف کشاورزی در این استان برای نخستین بار خبرداد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدحسین عطائی امروز در جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: برای نخستین‌بار با برگزاری انتخابات با حضور اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی استان قزوین صاحب اتاق اصناف کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جای خالی نهادی برای هماهنگی و راهبری تشکل‌ها و صنوف حوزه کشاورزی استان قزوین به شدت احساس شده است، گفت: در حال حاضر در حوزه تنظیم بازار و قیمت محصولات کشاورزی با فقدان حضور یک نهاد صنفی که مدافع حقوق کشاورزان باشد، روبه‌رو هستیم و به همین خاطر راه‌اندازی اتاق اصناف کشاورزی خلأ موجود را پر می‌کند.

عطائی اضافه کرد: با توجه به نوسانات قیمت انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات دامی و لبنی در طول سال اعمال نظارت از سوی اتاق اصناف کشاورزی می‌تواند در تعیین قیمت عادلانه چنین محصولاتی بسیار اثرگذار باشد و بار سنگینی را از دوش ستاد تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین بردارد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به سیاست وزارت جهاد کشاورزی با فعال‌سازی حلقه‌های میانی و سازمان‌های مردمی در حوزه کشاورزی گفت: تشکیل اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین هم در چارچوب اجرای سند تحول دولت مردمی صورت می‌گیرد و بخش مهمی از اختیارات سازمان جهاد کشاورزی بر مبنای قانون به اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین واگذار خواهد شد.

عطائی ادامه داد: مسئولیت اصلی برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی به عهده تعاون روستایی استان قزوین است که باید با کمک سایر اعضای این کمیسیون نسبت به برپایی انتخابات در اسرع وقت اقدام کند و انتظار ما این است که فرآیند برگزاری انتخابات تا پایان سال اجرایی شده و از ابتدای سال 1402 شاهد آغاز فعالیت رسمی اتاق اصناف در سطح استانی و شهرستانی باشیم.

راه‌اندازی اتاق اصناف کشاورزی آبیک، تاکستان و قزوین

مدیر تعاون روستایی استان قزوین هم در این جلسه از راه‌اندازی اتاق اصناف کشاورزی در 3 شهرستان آبیک، تاکستان و قزوین تا پایان امسال خبر داد و گفت: بعد از برپایی اتاق اصناف در 6 شهرستان استان قزوین بین اعضای اتاق‌های اصناف شهرستانی انتخاباتی برای انتخاب اعضای اتاق اصناف استان قزوین برگزار می‌شود.

شهرام رحمانی با بیان اینکه هر شهرستانی برای تشکیل اتاق اصناف کشاورزی باید حداقل 2 اتحادیه ثبت‌شده، رسمی و قانونی داشته باشد، افزود: بنابراین تشکل‌های کشاورزی شهرستانی 2 ماه برای راه‌اندازی اتحادیه‌های کشاورزی و احراز شرایط برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی وقت دارند. در غیر این صورت انتخابات اتاق اصناف استان میان شهرستان‌هایی برگزار خواهد شد که صاحب اتاق اصناف هستند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین این استان جزو 5 استان نخست کشور در این حوزه قرار خواهد گرفت و به همین خاطر عملکرد این کمیسیون به صورت دقیق توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور رصد می‌شود.

اتاق اصناف کشاورزی تشکل‌های کشاورزی استان را توانمند کند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بخش کشاورزی باید کیفی باشد، نه کمی گفت: افزایش تعداد این تشکل‌ها دردی از مردم دوا نخواهد کرد، بلکه باید به سمت توانمندسازی این تشکل‌ها برویم و انتظار داریم که اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین نقش اصلی را در این حوزه ایفا کند.

احمد زین‌آبادی اضافه کرد: هدف ما از تشکیل اتاق اصناف بخش کشاورزی روان‌تر کردن نحوه ارائه خدمات مربوط به کشاورزان و مردم است و به همین خاطر اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین باید سرعت و کیفیت خدمات در بخش‌هایی مثل تنظیم قیمت محصولات کشاورزی را افزایش دهد و به همین خاطر این اتاق باید از خبرگان کشاورزی تشکیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتاق اصناف کشاورزی استان قزوین یک نهاد صنفی تخصصی محسوب می‌شود، باید از ظرفیت متخصصان بخش کشاورزی در تشکیل این اتاق استفاده شود و انتظار ما این است که اتاق اصناف روزی نقش اصلی را در سیاست‌گذاری بخش کشاورزی استان قزوین ایفا کند و به کمک این نهاد بتوانیم طرح‌های مثل کشت قراردادی را در بالاترین سطح اجرا کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 993178

مهمترین اخبار ایران و جهان: