نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 00:02

بورل: ارمنستان به حمایت مستحکم ما نیاز دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب از لزوم حمایت از جمهوری ارمنستان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نشستی در مقر سیاسی این اتحادیه در شهر «بروکسل» بر لزوم حمایت از ارمنستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وقت تهران در نشستی در «بروکسل» پایتخت بلژیک  موضوع حمایت از ارمنستان را مورد بررسی قرار داد.

بورل گفت:«خبر خوب این است که گرجستان به سمت عضویت در اتحادیه اروپا پیش می‌رود، اما وضعیت ارمنستان به حمایت قوی ما نیاز دارد. خواهیم دید که چگونه می‌توانیم آن را افزایش دهیم.»

جوزپ بورل افزود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تعداد ناظران خود را در ارمنستان افزایش دهد.

منابع خبری چندی قبل از تلاش اتحادیه اروپا برای کمک به نیروهای مسلح ارمنستان خبر داده بودند. «واسیلیس ماراگوس» رئیس هیات اتحادیه اروپا در ارمنستان گفته بود که بروکسل این ماموریت را در ماه‌های آینده برای ارائه طرح‌های پیشنهادی ویژه برای کمک به ارتش ارمنستان ارائه خواهد کرد.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به این خبر گفت که این اتحادیه هیچ برنامه‌ای برای برگزاری رزمایش نظامی با ارمنستان ندارد.

استانو گفت:«اتحادیه اروپا برگزاری رزمایش مشترک با ارمنستان را بررسی نمی‌کند. اتحادیه اروپا یک اتحاد نظامی نیست، بلکه یک جامعه سیاسی و اقتصادی ارزشی است.»

ماموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان در فوریه ۲۰۲۳ در سمت ارمنستان در مرز ارمنستان و جمهوری  آذربایجان مستقر شد. ناظران اتحادیه موظف هستند وضعیت موجود در محل را مشاهده و گزارش کنند. این ماموریت ۲ ساله است و ۱۰۰ کارشناس و ناظر را در بر می‌گیرد. دفتر مرکزی این نیروها با دفتر رابط و پشتیبانی در ایروان مرتبط است.

استانو تصریح کرد:«اتحادیه اروپا هیچ برنامه‌ای برای آموزش نظامیان ارمنستان در خاک کشورهای عضو این اتحادیه ندارد.»

استانو گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان حمایت از ارتش ارمنستان از طریق بنیاد صلح اروپایی در قالب «دفاعی» است.

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601834

مهمترین اخبار ایران و جهان: