نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 15:17

فعال حوزه پخش فیلم: سمفا تا رسیدن به هدف‌هایش راه بسیار دارد

مدیر پخش «شایسته فیلم» معتقد است سمفا در مسیر انجام مأموریت‌هایش باید تغییراتی ایجاد کند و تا رسیدن به هدف‌هایش راه بسیار دارد، این سامانه نیز پیش از این معترضان دیگری داشت.

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: تمامی هنرها در جهان به عرضه و مخاطب احتیاج داشته و حیاتشان از راه چرخه اقتصادی آنها می‌گذرد. حتی شاید اگر بخواهید ببنید کدام شاخه از هنر طرفدار بیشتری دارد و پررونق است، نگاه به آمار چرخه اقتصادی آن کارتان را راه بی‌اندازد.

سینما هم از این قاعده مستثنی نیست، حتی شاید رابطه مستقیم‌تری میان اقتصاد سینما و رونق آن وجود داشته باشد. فروش هر فیلم هم بی‌شک مهم‌ترین رکن اقتصادی آن است که مستقیماً با تعداد مخاطب و میزان استقبال مردم از آن فیلم در اتباط است.

همین عوامل است که اعلام میزان فروش یک فیلم را مهم جلوه می‌دهد،‌ حتی شاید بسیاری از مخاطبین هم برای انتخاب فیلم مورد نظرشان قبل از تهیه بلیت به میزان فروش آثار توجه کنند. پس این آمار در مسیر رقابت آثار مختلف نیز مؤثر است.

سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران یا همان سمفا، با برنامه‌ و هدف‌گذاری‌های بلندبالایی راه اندازی شد. فارغ از هر آنچیزی که به عنوان کارویژه سمفا تعریف شده است، این روزها نمود بیرونی این سامانه، انتظار ذی‌نفعان صنعت سینمای ایران در خصوص شفافیت عملکرد حوزه بلیت‌فروشی است؛ اینکه تعداد مخاطبان و همچنین میزان فروش آثار سینمایی، به صورت مشخص، در دسترس باشد.

در روزهای اخیر اعتراضاتی از جانب مدیران پخش و تهیه‌کنندگان سینما نسبت به این سامانه مطرح شده است از جمله اینکه تناقض‌هایی بین آمار فروش و مخاطب سمفا و واقعیت‌های سینما مشهود است.

شاید یکی از مهم‌ترین افرادی که می‌توانند این مسئله را تبیین کنند،‌ کسانی هستند که پخش آثار مختلف را برعهده دارند. در راستای تبیین و توضیح این موضوع با محرم براتی مدیر پخش «شایسته‌ فیلم» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

محرم براتی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «اول از همه بگویم که قبل از راه اندازی سمفا، همین اعلام آمار فروش هم با تحریف مواجه بود و خیلی از آمار‌ها در روزهای اول به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده می‌کردند.»

مدیر پخش «شایسته‌فیلم» در ادامه تاکید کرد: «سمفا یکی از مجموعه ابزارهایی است که در کنار زیرساخت‌های دیگری که تکمیلش می‌کنند، به توسعه سینما کمک خواهد کرد. اگرچه همین سامانه تا اینجا هم خیلی به سینما کمک کرده و نباید این مهم را نادیده گرفت، اما لازمه‌اش این است که اشکالاتش اصلاح شود.»

براتی در مورد اهمیت رفع اشکالات سامانه سمفا گفت: «شاید یکی از مواردی که این سامانه را عقب مانده نگه داشته مربوط به زیر ساخت‌های فنی و سرورهای آن است که اگر این مشکل اصلاح شود، آمار فروش و مخاطب به لحظه و به صورت جامع در اختیار دفاتر پخش و تهیه کنندگان قرار می‌گیرد.»

او با اشاره به اشکال به روز نبودن سامانه سمفا اضافه کرد: «در روزهای اخیر، این معضل بیشتر حس شده است که سامانه سمفا گیر دارد و آمار را دیر اعلام می‌کند و این خیلی به ما به عنوان پخش‌کننده فیلم هتل که رکوردشکنی می‌کنیم، ضربه می‌زند.»


هتل،‌ فیلمی که پخش آن برعهده شایسته فیلم است

براتی در مورد انتظاراتی که از سامانه فعلی دارند گفت: «شاید برخی از سامانه سمفا این انتظار را داشته باشند که تعداد مخاطب و فروش روزانه یا هفتگی را اعلام کند اما در مورد تعداد مخاطب و آمار لحظه‌ای فروش، به نظر می‌رسد که سمفا باید مجدداً با مؤسسات پخش، جلسه بگذارد و مجدد نیازسنجی کند و به آنها بگویند شما چه آمارهایی نیاز دارید.»

براتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در طول فعالیت چندساله سمفا، حتماً ایرادات این سامانه مشخص شده است و اگر این ایراد تأخیر در ارائه آمار اصلاح نشود، در آینده کلیت سمفا زیر سؤال می‌رود.»

این پخش‌کننده سینما در جمع‌بندی صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت سامانه سمفا گفت: «سفما نقش مهم و راهبردی در شفافیت سینمایی دارد اما این کاری که الان می‌کند حداقل چیزی است که از آن انتظار داریم. باید این سامانه تکمیل‌ شود، مثلاً برای خرید بلیط کد و شناسه‌ای مجزا تعریف شود تا دیگر امکان تقلب در خرید بلیت سینما وجود نداشته باشد مثلاً همچنان این باگ وجود دارد که افرادی می‌توانند به صورت گروهی بلیط بخرند. وقتی این جنس ایرادات برطرف شد توزیع سهم فروش در زمان تسهیم طرفین هم دقیق‌تر و منصفانه‌تر می‌شود.»

سمفا و مشکلاتی که برای فجر داشت

اعتراضات به سامانه سمفا پیش از این در مسیر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر شکل گرفته بود و حتی باعث لغو جایزه این بخش نیز شده بود.

نادران تهیه‌کننده فیلم «شادروان» در زمان حضور این فیلم در دوره چهلم فیلم فجر نیز مدعی شده بود مچ سمفا را گرفته است. نادران درباره چگونگی رخ دادن تخلف می‌گوید: «از روز اول جشنواره که نمایش فیلم‌ها شروع شد، ما تماس‌های زیادی از افرادی داشتیم که گلایه می‌کردند اصلاً پیامک رأی برای آن‌ها ارسال نشده است و نتوانسته‌اند رأی بدهند. من شخصاً در روز اول جشنواره خیلی نتوانستم این موضوع را پیگیری کنم و احتمال دادم ایراد‌ها فنی باشد و برطرف می‌شود، اما بعد متوجه شدم ماجرا خیلی عجیب است، مثلاً در یک مورد در سینما لوتوس ۳۹۷ نفر به گواه دوربین‌های سینما فیلم شادروان را تماشا کردند و در کمال تعجب فقط برای۲۰ نفر پیامک رأی ارسال شده بود. در روز اول نمایش این فیلم در پردیس سینمایی کوروش هم ۴۸۰ تماشاگر در سه سالن خورشید، مایاک و لاله‌زار داشتیم و بلیت فروخته بودیم که در سالن هم حضور داشتند، اما فقط برای ۹۰نفر پیامک فرستاده شده بود. تمام این تخلفات به شکل کاملاً هدایت شده در یکسری سینمای خاص اتفاق می‌افتد.»

این تهیه‌کننده در ادامه می‌گوید: «درباره سمفا همیشه گمانه‌زنی و شائبه وجود داشته است، اما برای اولین بار سند و مدرکی برای تخلف آن گرفته‌ایم. من به دوستان حراست سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی گفتم که اصلاً اهل جار و جنجال و مصاحبه نیستم، اما درباره این موضوع تا پای جانم می‌ایستم و حق و حقوقم را می‌گیرم. اصلاً هم مهم نیست که سیمرغی داده شود یا نه، ولی این پرونده را به دلیل آنکه اسنادی در اختیار دارم که هیچ مویی لای درزش نمی‌رود، پیگیری می‌کنم. تمام این اسناد را هم با ادعا‌های خود سمفا مطابقت می‌دهم، به همین دلیل به همه دوستان توصیه می‌کنم قبل از آنکه دیر شود، ماجرا را برای فیلم‌های خود پیگیری کنند، چون برای سمفا دیگر آبرویی باقی نمانده است. آنچه من الان توقع دارم این است که دبیر محترم جشنواره و رئیس سازمان سینمایی که در این مدت با پیگیری‌های ایشان به این نقطه رسیده‌ایم، اجازه ندهند یک تعداد افرادی که در سمفا و سینما‌ها سود دارند با حیثیت مهم‌ترین نماد فرهنگی مملکت بازی کنند. الان آنچه در حال رخ دادن است، فقط بی‌اعتبار شدن سیمرغ مردمی نیست بلکه بی‌اعتباری کل جشنواره فجر است و این دولت که شعار شفافیت و عدالت و مبارزه با فساد را می‌دهد، حداقل تلاش کند جلوی چنین تخلف محرزی گرفته شود.»

سال قبل از آن نیز، محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «ابلق» نیز با اعتراض به عملکرد سمفا، آن را باعث بی‌اعتباری سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دانسته بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546478

مهمترین اخبار ایران و جهان: