نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 22:20

خط تولید خوراک دام در کلات خراسان رضوی افتتاح شد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خط تولید و بسته‌بندی خوراک دام موقوفه «گوهرشاد» در روستای «فیانی» شهرستان کلات خراسان رضوی را افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی اظهار کرد: انسجام و انضباط کاری در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است و شاهد تکمیل زنجیره بسته‌بندی و آنالیز خوراک مورد نیاز برای حیوانات اهلی هستیم.

وی با اشاره به استفاده خوراک تولیدی برای دامهایی از جمله «بره، میش آبستن، قوچ پرواری و بره نر پرواری» اظهار کرد: تامین خوراک دام برای سایر مجموعه های دامداری را نیز می توان در برنامه های آتی قرار داد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: دامداران می توانند به نوبت و طبق جدول زمانی خوراک دارای مکمل های لازم خود را از مجموعه دامپروری گوهرشاد خریداری کنند.

وی گفت: پیشنهاد می شود در خصوص استفاده از پشم این حیوانات که گاهی دور ریخته می شود نیز برنامه عملیاتی در نظر گرفته شود تا بعد از نخ‌ریسی در بافت های سنتی از آن استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی اظهار کرد: اگر «تریتیکاله» که از خانواده غلات و از تلاقی گندم نان و «چاودار» به وجود آمده و شبیه گندم است مورد استفاده قرار گیرد، در مقایسه با جو و محصولاتی که ارتفاع خوشه آن بیشتر است، در هکتار ۲۰ تا ۳۰ تن افزایش برداشت رخ می‌دهد که تولید پروتئین بیشتر و تکمیل سبد غذایی را در بردارد.

وی بیان کرد: در این مکان می توان کارخانه «نئوپان پست» ایجاد کرد به این مفهوم سرشاخه ها و چوب های هرس شده باغ های منطقه را به نئوپان تبدیل کرد؛ تاسیس چنین کارخانه ای نیازمند مطالعه و تهیه طرح تجاری متناسب با نیاز منطقه و شهرستان کلات است.

مجموعه دامپروی و کشاورزی موقوفه گوهرشاد دارای سایت پرورش دام سبک، پرورش ماهی و اراضی کشاورزی شامل کشت آبی گندم و جو و دارای دو استخر ذخیره آب با حجم مجموع ۹۲ هزار متر مربع است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620034

مهمترین اخبار ایران و جهان: