نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 23:14

وحیدی: جامعه نخبگان می‌تواند موتور محرک اجتماعی باشد

وزیر کشور، گفت: جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته است که با رفع مشکلات می‌توانند به یک گروه مرجع در جامعه تبدیل و در نقش موتور محرک اجتماعی ظاهر شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور در نخستین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان که با هدف ایجاد خیز علمی و مسأله‌محوری در مدیریت‌های کلان کشور تشکیل شد، با تأکید بر اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی پژواک سیاسی مستقل خود را در جامعه دارند، گفت: جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته است و با رفع این مسأله می‌تواند به یک گروه مرجع در جامعه تبدیل و در نقش موتور محرک اجتماعی ظاهر شود.

وی با تأکید بر ظرفیت نخبگان کشور در ارائه راه‌حل مسائل، اظهار کرد: باید بپذیریم که مشاوره با گروه‌های نخبگانی یک راه خروج از دیوان‌سالاری دست و پاگیر دولتی است، این رویکرد که دولت بدون مشورت با گروه‌های مختلف، همه مشکلات را حل کند، نه امکانپذیر، نه مطلوب و نه مطابق تکالیف و وظایف دولت است.

وزیر کشور افزود: نخستین ویژگی که در مواجهه با گروه‌های اندیشه‌ورز به ذهن متبادر می‌شود، رویکرد حل مسأله در این گروه‌هاست که مسئولان اجرایی را در حل موضوعات و مشکلات یاری می‌رسانند. این ویژگی که در ادامه سنت حسنه شورا است، می‌تواند برخی موانع را که توسط دیوان‌سالاری دولتی در حل مسائل وجود دارد، برطرف سازد.

وحیدی ادامه داد: گروه‌های اندیشه‌ورز در کشف وجوه نخبگی افراد در مقاطع مختلف می‌توانند سهم قابل توجه و مؤثری را داشته باشند، چرا که کشف و پرورش استعدادها از جمله مواردی است که در سالیان گذشته مورد غفلت‌هایی قرار گرفته است.

وحیدی با تأکید بر تنوع‌بخشی به حوزه‌های فعالیت نخبگان، تأکید کرد: سطوح مسائل استانی تا بخش و روستاها و به شکل تخصصی باید به کانون‌های اندیشه‌ورزی مجهز باشند. مرحله بعدی پس از تأسیس کانون‌ها، ایجاد شبکه به‌وسیله آن‌هاست.

وزیر کشور، مهاجرت نخبگان را یکی از موضوعات اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌حل‌ها در مواجهه با مسأله یاد شده این است که نخبگان احساس کنند در یک جریان دائمی قرار دارند، دارای یک هویت مستقل هستند و دانش آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

وحیدی با یادآوری محتوای پیشرفت از منظر انقلاب اسلامی و تفاوت‌های آن با باورهای غربی تأکید کرد: بی‌تردید احیا و استمرار ظرفیت‌های کشور، جریان رشد تمدنی را مطابق نظر رهبر معظم انقلاب، متحول خواهد کرد، در این جریان گروه‌های اندیشه‌ورزی زمینه حرکت را مهیا و هموار می‌سازند.

 وی، مسأله اصلی و واقعی را رشد کشور عنوان کرد و با اشاره به نقشی که نخبگان و هیأت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در این عرصه داشته باشند، از استانداران خواست به شکوفایی استعدادها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در پایان این مراسم از تنی چند از استانداران برتر و رؤسای بنیادهای نخبگان استانی در راستای حمایت آنان در شکل‌گیری هیأت‌های اندیشه‌ورز تقدیر شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631334

مهمترین اخبار ایران و جهان: