نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 20:54

خوش خدمتی یونان به اوکراین پس از دریافت مجوز دریافت اف-35 از آمریکا

به دنبال چراغ سبز آمریکا برای فروش جنگنده «اف-35» به یونان، دولت این کشور روز یکشنبه تصمیم گرفت که به اوکراین کمک تسلیحاتی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها غروب یکشنبه به وقت تهران از کمک تسلیحاتی یونان به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خبر دادند.

وبگاه «صدای اوکراین» به نقل از روزنامه «کاثیمرینی» نوشت که رهبری سیاسی و نظامی یونان با انتقال سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین موافقت کرده است. رسانه‌های یونانی نوشته‌اند که آتن تسلیحات دست دوم را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده به «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گزینه انتقال یا فروش تجهیزات نظامی به اوکراین را در  ژانویه پیشنهاد داد.

این تصمیم پس از موافقت ایالات متحده برای فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به یونان اتخاذ شده است.

یونان تصمیم گرفته سامانه‌ها و تجهیزات قدیمی‌را که دیگر توسط ارتش این کشور استفاده نمی‌شود، منتقل کند. یونان به سامانه‌های پدافند هوایی «تور»، «اوسا» «اس-۳۰۰» مجهز است.

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اخیرا گفت که یونان در برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده‌های «اف-۱۶» مشارکت خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته مخالفت‌ها با کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش یافته است. با آنکه اعضای کنگره امریکا کماکان خواستار تداوم حمایت از اوکراین هستند، اما آنها توافق بر سر ارسال تسلیحات بیشتر را متوقف کرده‌اند. ناکامی ارتش اوکراین در کسب دستاوردهای نظامی در جریان ضدحمله اخیر این کشور از جمله دلایل افزایش مخالفت‌ها با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین قلمداد می‌شود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اظهار داشته که اتحادیه اروپا و ناتو ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین ارسال کرده‌اند. 

وی گفت:«می‌دانیم که اروپا، ناتو و آمریکا ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین داده‌اند، اما ارسال تسلیحات به اوکراین نمی‌تواند اساسا چیزی را تغییر دهد.»

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652578

مهمترین اخبار ایران و جهان: