نیوز سیتی!
29 مرداد 1401 - 09:09

۱۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان بازار تعریف‌ شده دارند

تهران-ایرنا-«محمد تقی امانپور» مدیرعامل کانون جهادگران جهاد سازندگی با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان بازار تعریف شده دارند، می‌گوید: مهمترین مانع بر سر شرکت‌های دانش بنیان نبود متولی به منظور تعریف و توسعه کسب و کار است. باید برای محصولات این شرکت‌ها بازار تعریف شود. شرکت دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان براساس معیارهای موجود در آیین‌نامه به تأیید کارگروه می‌رسد. نخستین گام‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ انجام شد و در طی سال‌ها با ارایه تسهیلات و خدمات ویژه به این شرکت‌ها بر تعداد آنها افزوده شده‌ است. خستین گام‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ انجام شد و در طی سال‌ها با ارایه تسهیلات و خدمات ویژه به این شرکت‌ها بر تعداد آنها افزوده شده‌است. اگر تعداد شرکت های دانش بنیان در نخستین سال‌های تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها به ۵۵ تعداد می رسید، با رونق زیست بوم این شرکت‌ها، اکنون این تعداد به بیش از ۶ هزار و ۳۵ مورد رسیده است. به علاوه آنچه بر اهمیت این شرکت‌ها می‌افزاید، نقش تاثیرگذار آنها بر اقتصاد کشور است. اگر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور در سال ۱۳۸۹ تنها ۲ هزار میلیارد ریال بود، در سال جاری میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از ۹۰۰ هزار میلیارد فراتر رفته که رشدی بیش از ۴۵۰ درصدی را نشان می‌دهد که این امر هم رونق و کارکرد این شرکت‌ها را نشان می‌دهد. اهمیت چنین شرکت‌هایی در رشد و ارتقای جامعه سبب شد مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کنند. خستین گام‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ انجام شد و در طی سال‌ها با ارایه تسهیلات و خدمات ویژه به این شرکت‌ها بر تعداد آنها افزوده شده‌است.خستین گام‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ انجام شد و در طی سال‌ها با ارایه تسهیلات و خدمات ویژه به این شرکت‌ها بر تعداد آنها افزوده شده‌است.خستین گام‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ انجام شد و در طی سال‌ها با ارایه تسهیلات و خدمات ویژه به این شرکت‌ها بر تعداد آنها افزوده شده‌است.هر چند به منظور ارتقای کمی و کیفی این شرکت‌ها اقدامات مختلفی نظیر اعطای برخی امتیازات، تشویقی‌هایی برای صادرات، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمت و مشاوره‌هایی انجام شده‌است، اما در برخی مواقع این اقدمات موفق نبوده و نتوانسته‌اند تاثیری بر وضعیت شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند. برای مثال ایجاد و راه‌اندازی صندوق‌های ریسک‌پذیر یکی از این اقدامات است که به جای شناسایی و حمایت از شرکت‌ها در سطح گسترده، تنها به فناوری‌های درآمدزا متمرکز شده‌اند. این در حالی است که برای گام نهادن در مسیر رشد و توسعه باید از تمام توان و ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کرد و برای نیل به این منظور، باید مدیریت فعالانه و اثربخش داشت. اهمیت این موضوع و واکاوی ابعاد آشکار و پنهان آن سبب شد، پژوهشگر ایرنا با «محمد تقی امانپور» مدیر عامل کانون جهادگران جهاد سازندگی به گفت و گو بنشیند. «محمد تقی امانپور»مدیر عامل کانون جهادگران جهاد سازندگیآنچه در ذیل می‌خوانید؛ حاصل این گفت و گو است: تحقق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تحقق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانتحقق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانامانپور در مورد ضرورت شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: یکی از نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی، توجه به توسعه علم و دانش است. برای مثال، اگر در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۲۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور وجود داشت، در پایان سال ۱۴۰۰، این تعداد بیش از ۵ میلیون نفر شده است. به‌علاوه، در این مدت شاهد افزایش تعداد اعضای هیات علمی و همچنین دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، مجلات علمی و پژوهشی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم. وی می‌افزاید: با توجه به توسعه و پیشرفت علم و فناوری، ضرورت کاربردی‌شدن علوم و پژوهش‌ها نیز احساس می‌شد که به همین دلیل در دولت نهم، طرحی تحت عنوان «سازمان تحقیق و توسعه جمهوری اسلامی» به ریاست جمهوری پیشنهاد کردم. هدف از طرح مذکور این بود که سازمانی تشکیل شود که فرایند تولید و مصرف علم و همچنین دانش و فناوری کاربری را رهبری کند. در آن زمان، این طرح مطرح و بررسی‌های لازم روی آن صورت گرفت و در نهایت بر اساس آن، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد. وی ادامه می‌دهد: اگرچه این معاونت همان چیزی که من پیشنهاد کردم نیست و بیشتر در فرایند تولید فناوری فعالیت می‌کند، اما به هر حال، تاسیس آن شروع نهضتی شد که تعداد بی‌شماری به شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل یا خارج  پارک‌های علم و فناوری و ایجاد و توسعه یافتند. همچنین فرایندی فراهم شد که صاحبان ایده گروه‌های استارتآپی تشکیل دادند و محصولات دانش‌بنیان ارائه نمودند و به تدریج به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل و موفق به تولید نیمه صنعتی و ایجاد خط تولید انبوه محصولات صنعتی شدند. وی می‌گوید: زمانی‌که این گروه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شوند، از برخی امتیازات نظیر تشویقی‌هایی برای صادرات، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمت و مشاوره‌هایی بهره‌مند می‌شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند در بازارهای صادراتی به منظور فروش در سطحی گسترده‌تر شرکت کنند. امانپور اظهار می‌کند: این اقدامات توانسته‌ است در طی دو دهه اخیر، منجر به تاسیس تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان شود، آن گونه که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده‌ است. ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیانویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیانامانپور در خصوص ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: وقتی چند صاحب ایده دور هم جمع شده و به فکر ایجاد یک فناوری سخت و یا نرم می‌افتند و درنتیجه یک محصول نرم همچون اپلیکیشن و سیستم خبره و یا یک محصول سخت مثل قطعات یا تجهیزات  الکترونیکی، برقی یا مکانیکی و امثال آن تولید می‌کنند، در حقیقت به یک فعالیت نوآورانه که محصول آن خلق یک فناوری جدید است، دست زده‌اند که در ادامه دریافت تسهیلات ارزان قیمت و با اخذ مجوزهای مورد نیاز چه در داخل و چه در خارج، اقدام به نوعی تجاری‌سازی برای آن کسب‌وکار می‌کنند. یعنی محصولی که مراحل آزمایشگاهی و پایلوت صنعتی آن گذرانده شده، اینک استاندارهای ملی و جهانی را هم کسب کرده و همچنین می‌توان برای آن، یک خط تولید یا برنامه کسب وکار و یا طرح توجیه اقتصادی در نظر گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همه مراحل تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی، پشتیبان و تأمین‌کننده تسهیلات بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت و یاری‌کننده این شرکت‌ها  بوده‌ است. وی ادامه می‌دهد: اگر فناوری به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را بیابد، می‌تواند علاوه بر اینکه جایگزینی برای واردات شود، با صادرات محصول به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کند. اگر فناوری به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را بیابد، می‌تواند علاوه بر اینکه جایگزینی برای واردات شود، با صادرات محصول به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کندیعنی در این هنگام، تمام شاخص‌های مربوط به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را دریافت کند. اگر فناوری به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را بیابد، می‌تواند علاوه بر اینکه جایگزینی برای واردات شود، با صادرات محصول به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کنداگر فناوری به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را بیابد، می‌تواند علاوه بر اینکه جایگزینی برای واردات شود، با صادرات محصول به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کنداگر فناوری به تولید انبوه برسد و در بازار جایگاه خود را بیابد، می‌تواند علاوه بر اینکه جایگزینی برای واردات شود، با صادرات محصول به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کندوی می‌افزاید: این شرکت پس از تاسیس و راه‌اندازی، می‌تواند از طریق صندوق‌های پژوهش‌های فناوری و یا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری که صندوق‌های فرعی پژوهش و فناوری  نیز ذیل آن فعالیت می‌کنند از تسهیلات ارزان قیمت بهره‌مند شود و یا اینکه اگر حجم تولیداتش بالا باشد، از منابع و تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، با معرفی و حمایت  صندوق نوآوری و شکوفائی برخوردار شود. صندوق مذکور همچنین با ارائه خدمات فروش اقساطی محصولات دانش‌بنیان می‌تواند مزیت آفرینی ارزشمندی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند و چنانچه آن‌ها بخواهند فناوری تولید را اسباب توسعه بازار و ایجاد بازارهای کسب‌وکار و فناورانه قرار دهند می‌توانند از حمایت‌ها و پشتیبانی مهندسی مالی صندوق از جمله ایجاد صندوق پروژه هم سرمایه‌گذاری بورسی نیز بهره مند شوند. بعلاوه در فرایند فعالیت از انواع مشورت های تخصصی برخوردار شوند امانپور می‌افزاید: با توجه به قابلیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت به سمت تمدن‌سازی و توسعه پایدار، نیاز است تا بیش از پیش به چالش‌های فرا روی آنان برای توسعه کسب‌وکار فناورانه توجه شود تا با یک ریل‌گذاری مناسب زمینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شود. با توجه به قابلیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت به سمت تمدن‌سازی و توسعه پایدار، نیاز است تا بیش از پیش به چالش‌های فرا روی آنان برای توسعه کسب‌وکار فناورانه توجه شود تا با  ریل‌گذاری مناسب زمینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شود با توجه به قابلیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت به سمت تمدن‌سازی و توسعه پایدار، نیاز است تا بیش از پیش به چالش‌های فرا روی آنان برای توسعه کسب‌وکار فناورانه توجه شود تا با  ریل‌گذاری مناسب زمینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شودبا توجه به قابلیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت به سمت تمدن‌سازی و توسعه پایدار، نیاز است تا بیش از پیش به چالش‌های فرا روی آنان برای توسعه کسب‌وکار فناورانه توجه شود تا با  ریل‌گذاری مناسب زمینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شودبا توجه به قابلیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای حرکت به سمت تمدن‌سازی و توسعه پایدار، نیاز است تا بیش از پیش به چالش‌های فرا روی آنان برای توسعه کسب‌وکار فناورانه توجه شود تا با  ریل‌گذاری مناسب زمینه‌های تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شودمشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیانمشکلات شرکت‌های دانش‌بنیانامانپور به مسایل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده و می‌گوید: همه قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فناورانه است. در حالی که توسعه کسب‌وکار فناوانه به دیگر قابلیت‌ها نیاز دارد؛ زیرا کسب‌وکار صرفاً یک فعالیت فناورانه نیست و ابعاد مختلف دارد. وی می‌افزاید: مهمترین مولفه‌های کسب‌وکار عبارتند از مولفه‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که متناسب با ابعاد و اهمیت  کسب‌وکار هر یک اثرگذار هستند. برای مثال در زمینه سیاسی، وقوع تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاستگذاری‌ها حول تولید رمز ارزها و محصولاتی از این قبیل می‌تواند به یک مانع بزرگ تبدیل شود. از نظر فرهنگی نیز ممکن است مردم به دلیل تغییر ذائقه‌ها و مد روز، زمانی نسبت به محصولی علاقه نشان داده و در زمانی دیگر نسبت بدان بی‌تفاوت شوند. همچنین از نظر اقتصادی با مسایلی مانند نبود خدمات پشتیبانی و مشاوره‌های قوی بنگاه‌داری و صلاحیت حرفه‌ای کسب‌وکار که می‌بایست با آموزش‌های کاربردی و نظری فراهم شود، روبرو هستند. امانپور ادامه می‌دهد: قابلیت‌های دیگری نظیر کارآمدی نیروی انسانی، خدمات حقوقی، ساختارها و تشکیلات کارآمد، توان بازاریابی و مهندسی مالی نیز مورد نیاز است که عموم شرکت‌های دانش‌بنیان این قابلیت‌ها را به‌صورت حرفه‌ای دارا نیستند. در واقع بخش اقتصادی ۲۰ درصد کسب‌وکار و فناوری ۲۰ - ۱۵ درصد بخش اقتصادی است. بنابراین دارا بودن فناوری در مجموع حداکثر ۳ - ۴ درصد قابلیت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق حساب می‌شود. وی اظهار می‌کند: بنابراین چالش‌های بسیار بزرگی فراروی شرکت‌های دانش‌بنیان است که اگر به آن‌ها توجه نشود متوقف، ورشکست، دلسرد و سرخورده می‌شوند و یا به‌صورت فردی و یا گروهی مهاجرت می‌کنند. بتازگی در کنار مهاجرت نخبگان، مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز آغازشده است که یک فاجعه مدیریتی محسوب می‌شود. تنها ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار تعریف‌شده دارند تنها ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار تعریف‌شده دارندتنها ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار تعریف‌شده دارندامانپور درباره شرکت‌های موفق می‌گوید: از ۶ هزار و ۷۰۰ مورد شرکت دانش‌بنیان، تنها ۱۰ درصد آن‌ها کسب‌وکار و بازار تعریف ‌شده پایدار دارند. یعنی کالایی را تولید و به بازار وارد کرده‌اند که همان ۱۰ درصد نیز با فراز و فرودهایی در زمینه واردات، مصرف و قیمت مواجه است. ۹۰ درصد دیگر شرکت‌ها فاقد یک بازار تعریف‌ شده پایدار هستند. یعنی محصولی که دارند ممکن است مورد توجه و اقبال بازار قرار بگیرد یا با مشکلاتی مواجه شود. درنتیجه بسیار آسیب‌پذیر هستند و محصولات وارداتی و یا محصولات تولیدشده مشابه و با کیفیت کمتر و ارزان‌تر دیگر  به‌ راحتی می‌تواند جایگزینی برای آن‌ها محسوب شود. وی می‌فزاید: بنابراین شرکت‌ها باید مهارت و توانایی رقابت در بازار کسب‌وکار را به‌صورت حرفه‌ای کسب کنند و این رویکرد مدیریتی به منابع مالی پشتیبان، توان مدیریت بازار، قابلیت هم‌افزائی و توانمندسازی دست‌اندرکاران بازار و دیگر قابلیت‌ها نیاز دارد. فقدان متولی برای تعریف و توسعه کسب وکار فناورانه فقدان متولی برای تعریف و توسعه کسب وکار فناورانهفقدان متولی برای تعریف و توسعه کسب وکار فناورانهامانپور در خصوص رویکرد مدیریتی کلان بر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: رویکرد مدیریتی کلان در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان ضعیف است. زیرا حمایت‌ها عمدتا خرد و منفعلانه هستند. یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از تسهیلات و امکانات قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان باید به نهادهای مربوطه مراجعه کنند، صرف ‌نظر از اینکه از بسیاری امکانات قابل استفاده مطلع نیستند. از طرفی در صورتی‌که با امکانات و تسهیلات آشنا هم شوند، فقط تا مرحله تبدیل ایده به محصول و نمونه‌سازی و راه اندازی خط تولید حمایت می‌شوند. هر چند این حمایت‌ها نیز روان و سریع نیست. وی می‌گوید: اگر شرکت‌ها به همه مراحل مذکور هم برسند، باز مشکلات اصلی شروع می‌شود. مشکل اصلی  فقدان متولی برای تعریف و توسعه کسب ‌وکار فناورانه است. باید بازارهای خاص تعریف و معرفی شوند و برای حضور در این کسب‌وکارها شرکت‌های دانش‌بنیان فراخوان شده و بکار گرفته شوند. امانپور اظهار می‌کند: شرکت‌های دانش‌بنیان همچون مخترعان رهاشده هستند و در معرض سوءاستفاده دلالان خارجی برای تشویق به مهاجرت قرار دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان همچون مخترعین رهاشده هستند و در معرض سوءاستفاده دلالان خارجی برای تشویق به مهاجرت قرار دارند. برای گذر از این چالش،  شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر (vc) باید به کمک آنها بیایند و ضمن تامین مالی، سایر خدمات مورد نیاز از ساختار و فرایند تا مدیریت بازار و آموزش کارآمدی را فراهم نمایند تا شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف خود برسند. شرکت‌های دانش‌بنیان همچون مخترعین رهاشده هستند و در معرض سوءاستفاده دلالان خارجی برای تشویق به مهاجرت قرار دارند.شرکت‌های دانش‌بنیان همچون مخترعین رهاشده هستند و در معرض سوءاستفاده دلالان خارجی برای تشویق به مهاجرت قرار دارند.شرکت‌های دانش‌بنیان همچون مخترعین رهاشده هستند و در معرض سوءاستفاده دلالان خارجی برای تشویق به مهاجرت قرار دارند.ضعف صندوق‌های ریسک‌پذیر و تأثیر آن بر وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ضعف صندوق‌های ریسک‌پذیر و تأثیر آن بر وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیانضعف صندوق‌های ریسک‌پذیر و تأثیر آن بر وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیانامانپور درباره نقاط ضعف صندوق‌های سرمایه گذای خطر پذیر (VC) می‌گوید: ما در داخل از ادبیات خارج از کشور در مورد بسیاری از امور، کپی‌برداری کرده‌ایم، بدون اینکه در حقیقت با آن‌ها انطباقی داشته باشیم. ما در داخل کشور از ادبیات خارج از کشور در مورد بسیاری از امور  کپی‌برداری کرده‌ایم، بدون اینکه در حقیقت با آن‌ها انطباقی داشته باشیم برای مثال یک شرکت ریسک‌پذیر، شرکتی است که به دنبال دیگران می‎‌رود، آن‌ها را شناسایی و کشف می‌کند و در کنارشان قرار می‌گیرد. بدهی‌های آن‌ها را به‌عنوان خرید دین خریداری می‌کند،  سرمایه‌گذاری می‌کند، سهامدار می‌شود و با برگزاری انواع  رویدادها، شرکت‌های دانش‌بنیان را به عرش می‌رساند و وقتی آن‌ها به مرحله سودآوری می‌رسند، می‌تواند از مشارکت خارج شود. در حالی‌که چنین چیزی در داخل کشور وجود ندارد و یا حداقل من نمی‌شناسم. شرکت‌هایی که عنوان ریسک‌پذیر دارند به دنبال فناوری‌های درآمدزا و نان ‌و آب‌دار هستند و کاری به میزان تأثیرگذاری ملی آن‌ها و نقش‌آفرینی آن‌ها در آینده ندارند. ما در داخل کشور از ادبیات خارج از کشور در مورد بسیاری از امور  کپی‌برداری کرده‌ایم، بدون اینکه در حقیقت با آن‌ها انطباقی داشته باشیمما در داخل کشور از ادبیات خارج از کشور در مورد بسیاری از امور  کپی‌برداری کرده‌ایم، بدون اینکه در حقیقت با آن‌ها انطباقی داشته باشیمما در داخل کشور از ادبیات خارج از کشور در مورد بسیاری از امور  کپی‌برداری کرده‌ایم، بدون اینکه در حقیقت با آن‌ها انطباقی داشته باشیموی اظهار می‌کند: بنابراین، برخورد غیرفعال متولیان باید به یک رفتار فعال و رهبری کننده کسب‌وکار دانش‌بنیان تبدیل شود و تمام ساختارهای موجود مرتبط با فرایند تولید و مصرف  علم و فناوری برای ایجاد کارآمدی در خلق بازارهای کسب و کار فناورانه باز مهندسی و روزآمد شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت تحقق شعار سال رادارند شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت تحقق شعار سال رادارندشرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت تحقق شعار سال رادارندامانپور در خصوص شعار سال و توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تحقق آن می‌گوید: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه کسب‌وکارهای فناورانه برای تحقق شعار سال پیشتر مورد توجه جدی نبوده‌ است. خوشبختانه شعار امسال«تولید دانش‌بنیان اشتغال آفرین» است. برای آنکه در یک موضوع استراتژیک مثل امنیت غذایی از قابلیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود، باید رویکرد مدیریتی متفاوتی استفاده شود. برای نمونه اگر در حوزه فناوری‌های زیستی که می‌تواند در امر امنیت غذایی نقش‌آفرین باشد، حدود ۱۲۰ فناوری وجود داشته باشند که نقش هر یک از آن‌ها به‌ درستی یک ساختار جامع برای تحقق در امنیت غذایی شامل تولید غذایی سالم، فراوان و قابل‌دسترس تعریف‌ نشده و اگر هم تعریف شود امکانات و منابع مالی و ساختاری متولیان توان حمایت از ۱۲۰ فناوری خلق و حمایت‌شده را به طور هم ‌زمان ندارد، متولی امر می‌تواند ضمن ارائه خدمات جاری و ادامه همکاری با همه آن‌ها برای مثال ۳ یا ۵ و یا حداکثر ۷ مورد از فناوری‌ها که نقش تأثیرگذار  عمده‌ای در امنیت غذایی دارند را انتخاب کند و همه حمایت‌های لازم و جامع را انجام دهد تا به سطح افزایشی مورد انتظار رسید. تحقق اثر بخشی هر یک از فناوری‌های انتخابی حمایت شده موکول به ایجاد هم‌افزایی و توانمندسازی دست اندرکاران و همراهی همه جانبه آنها متناوب با شعار همه با هم جهاد سازندگی است. پیشنهاد می‌شود  در رابطه با  شعار سال ۱۴۰۱ جدی‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل و با انتخاب  و تمرکز روی چند محصول فناورانه در حوزه امنیت غذایی پیگیری شودامانپور می‌افزاید: به دلیل اینکه نگاه و برخوردهای ما محدود و خرد است، بنابراین تصور تأثیرگذاری کلان را نداریم. واقعیت این است که چنین فناوری‌هایی وجود دارند. برای نمونه بتازگی کودهای ریز مغزی ۷ عنصری و یا ریز مغذی های ۱۳ عنصری توسط شرکت دانش‌بنیان شیمی کاران سبز طوبی تولیدشده که مرحله آزمودن در مزارع و باغات را طی می‌کند. هدف آن‌ها کاهش هزینه کود دهی تا ۵۰ درصد و افزایش کمی و کیفی محصولات از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد می باشد. دست‌اندرکاران باید روی حمایت همه ‌جانبه از آن‌ها برای تحقق شعار تولید و اشتغال دانش‌بنیان متمرکز شوند و رویه‌های سنتی و محدود حمایتی را تغییر بدهند .درخواست‌های آنها دشوار نیست به تسهیلات برای افزایش تولید و حمایت از ترویج مصرف این ریز مغذی ها که جایگزین کودهای شیمیایی می شوند و در مواردی مکمل آنها هستند نیاز است که مطالبه و درخواست دشواری نیست. پیشنهاد می‌شود  در رابطه با  شعار سال ۱۴۰۱ جدی‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل و با انتخاب  و تمرکز روی چند محصول فناورانه در حوزه امنیت غذایی پیگیری شودپیشنهاد می‌شود  در رابطه با  شعار سال ۱۴۰۱ جدی‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل و با انتخاب  و تمرکز روی چند محصول فناورانه در حوزه امنیت غذایی پیگیری شودپیشنهاد می‌شود  در رابطه با  شعار سال ۱۴۰۱ جدی‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل و با انتخاب  و تمرکز روی چند محصول فناورانه در حوزه امنیت غذایی پیگیری شودوی ادامه می‌دهد: رویکرد صحیح  باید این باشد که چه کنیم تا به هدف افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی افزایش تولید هدف‌گذاری شده برسیم، نه اینکه مقررات و رویه‌های موجود و کمبود منابع و امکانات برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پرهیز از حمایت خاص از بعضی از فناوری‌های اولویت دار مانع از تمرکز و پشتیبانی از آنها شود. اگر بتوانیم رویه‌های جاری و رویکردها را باز مهندسی کنیم، تحقق شعار سال به شایستگی ممکن می‌شود. در همین رابطه یک فناوری دیگر که بسیاری از مراحل آزمودن میدانی و اخذ مجوزها را نیز طی کرده را معرفی می‌کنم تا مشخص شود ادعای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد مقدور است. اقاقدامات نمایشی و شعاری، ادامه امور جاری و ناکارآمدی در تحول وضع موجوددر مورد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کافی نیست و امیدوارم ساختارهای نظارتی عملکردها را بررسی کنند تا ناکارآمدی‌ها شناسایی با روش های مناسب و استفاده از همه ابزارهای تشویقی و تنبیهی قانونی، کارآمدی مورد انتظار محقق و عملیاتی شودیک ریز مغذی مهم دیگر «ریز جلبک» است. شرکت ریز جلبک پارسیان با ۱۱ سال کار و تلاش و سرمایه‌گذاری یک‌صد میلیارد تومانی به قیمت سال ۱۴۰۰ موفق به تولید محصولی شده که اکنون در مزارع پرورش ماهی و شالی‌زارهای زراعت برنج آزمودن شده و موفق به افزایش کمی و کیفی ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولیدات شده‌ است. مصرف آن به‌عنوان مکمل غذایی دام و طیور و آبزیان و همچنین مکمل غذایی انسان در دست  پیگیری است. قابل‌ ذکر است که ریز جلبک، غذا، دارو، مکمل غذایی و مکمل دارویی قابل استفاده برای همه جانوران و گیاهان است و یک محصول حماسه‌آفرین می باشد. چنانچه با یک برنامه‌ریزی متمرکز مشکلات این شرکت آسیب‌شناسی و فرایند اثربخشی نیازسنجی شود، تحقق هدف تعیین‌شده به شایستگی میسر است. اقدامات نمایشی و شعاری، ادامه امور جاری و ناکارآمدی در تحول وضع موجوددر مورد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کافی نیست و امیدوارم ساختارهای نظارتی عملکردها را بررسی کنند تا ناکارآمدی‌ها شناسایی با روش های مناسب و استفاده از همه ابزارهای تشویقی و تنبیهی قانونی، کارآمدی مورد انتظار محقق و عملیاتی شوداقدامات نمایشی و شعاری، ادامه امور جاری و ناکارآمدی در تحول وضع موجوددر مورد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کافی نیست و امیدوارم ساختارهای نظارتی عملکردها را بررسی کنند تا ناکارآمدی‌ها شناسایی با روش های مناسب و استفاده از همه ابزارهای تشویقی و تنبیهی قانونی، کارآمدی مورد انتظار محقق و عملیاتی شوداقدامات نمایشی و شعاری، ادامه امور جاری و ناکارآمدی در تحول وضع موجوددر مورد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کافی نیست و امیدوارم ساختارهای نظارتی عملکردها را بررسی کنند تا ناکارآمدی‌ها شناسایی با روش های مناسب و استفاده از همه ابزارهای تشویقی و تنبیهی قانونی، کارآمدی مورد انتظار محقق و عملیاتی شودامانپور در ادامه می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم رهنمود مقام معظم رهبری در رابطه با  شعار سال ۱۴۰۱ جدی‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل و با انتخاب  و تمرکز روی چند محصول فناورانه در حوزه امنیت غذایی پیگیری شود. تحقق این امر نیازمند اراده ریسک‌پذیر دست‌اندرکاران است که در کنار امور جاری در تحقق یک هدف مشخص مثل امنیت غذایی نسبت به هم‌افزایی و توانمندسازی با رویکرد و مدیریت جهادی اقدام کنند. اقدامات نمایشی و شعاری، ادامه امور جاری و ناکارآمدی در تحول وضع موجود، مورد تائید نیست و امیدوارم ساختارهای نظارتی نیز عملکردها را بررسی کنند و در مواردی که ناکارآمدی وجود دارد با روش های مناسب و استفاده از همه ابزارهای تشویقی و تنبیهی قانونی کارآمدی مورد انتظار حاصل شده و رهنمودهای مقام معظم رهبری محقق و عملیاتی شود.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 623134

مهمترین اخبار ایران و جهان: