نیوز سیتی!
02 دی 1401 - 11:26

ابلاغ 1000 میلیارد ریال تسهیلات طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به آذربایجان‌شرقی/ تاخیر در پرداخت خسارت کشاورزان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اخیرا برای تسهیلات طرح مردمی سازی یارانه ها، 1000 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده و دامداران از این فرصت استفاده کرده و از تسهیلات بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، اکبر فتحی صبح امروزدر روستای تاوا ( طوق) شهرستان میانه با اشاره به اینکه ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: هماهنگی خوبی در استان با شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی داریم تا مسائل مربوط به آب را حل کنیم و اگر این هماهنگی نباشد کشاورزان متضرر می شوند.

وی ادامه داد: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها دامدارها ایثارگرانه به تولید ادامه دادند تا امنیت غذایی تهدید نشود و همه ما مدیون زحمات شبانه روزی کشاورزان هستیم.

فتحی رفع تداخل و صدور سند کشاورزی را یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بیان کرد و ادامه داد: وزیر جهادکشاورزی دستوری صادر کرده‌اند تا تمام کشاورزان برای اراضی خود سند بگیرند. شرایط این کار فراهم شده است و مدیریت امور اراضی هم مکلف است تا برای صدور سند تاییدیه‌های لازم را ارائه کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، کشاورزی قراردادی را از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: حدود ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی دنیا در قالب کشاورزی قراردادی است و ما هم باید به این سمت و سو برویم. این قرارداد ما بین بانک کشاورزی، شرکت غله ، شرکت خدمات حمایتی و کشاورزان منعقد می شود. با توجه به اینکه در کشت قراردادی ۵۰ درصد کود فسفاته و پتاسه و هزینه بیمه در زمان کشت تامین می شود و کشاورز بعد از برداشت محصول هزینه آنها را پرداخت می کند، مشکل نقدینگی حل می شود و کشاورزان برای فروش محصولات تولیدی خود نیز نگرانی ندارند.

فتحی با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت مکمل کشاورزی قراردادی است  افزود: آیین نامه الگوی کشت بعد از ۵۵ سال تدوین شده است و در استان ما هم روستا به روستا محصولاتی که باید کشت شوند مشخص شده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری،  ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی شامل کانال آبیاری، آبیاری تحت فشار، گلخانه و سایر حوزه ها مصوب شده است. از این میزان، ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که سهم شهرستان میانه مشخص شده است همچنین تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی سپاه منعقد شده است که هم از این محل و هم اعتبارات سفر ریاست جمهوری اقدامات احداث جاده بین مزارع روستاها و کانال آبیاری در اولین فرصت فصل کاری شروع خواهد شد. 

فتحی با اشاره به اینکه در بخش امور دام، کنسانتره تغذیه بهداشتی است و باعث افزایش بهره‌وری می‌شود افزود: دامداران برای افزایش بهره‌روی از نهاده خام استفاده نکنند و از کارخانه‌هایی که کنسانتره با کیفیت ارائه می کنند، کنسانتره تهیه و استفاده کنند. استفاده از نهاده خام علمی نیست و گاوداری های صنعتی هیچ کدام نهاده خام مصرف نمی‌کنند.

وی اعلام کرد: اخیرا برای تسهیلات طرح مردمی‌‍سازی یارانه‌ها، ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده است و دامداران از این فرصت استفاده کرده و از تسهیلات بهره ببرند.

 امسال صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت ها تاخیر داشته است اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، در روزهای اخیر غرامت بخش زراعت پرداخت شده و غرامت بخش باغبانی نیز تا ۱۵ روز آینده پرداخت می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 927834

مهمترین اخبار ایران و جهان: