نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 12:11

حج نمونه‌ای نماد وحدت و فرصتی برای فریاد عدالت خواهی است

بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: حج نمونه‌ای از وحدت مسلمانان موحد و عامل وحدت اسلامی و فرصتی برای فریاد عدالت خواهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح چهارشنبه در همایش کارگزاران و مشتاقان حج تمتع در استان بوشهر اظهار داشت: خداوند برای حج یک ثواب و آثار قرار داده بنابراین توفیق حج نعمتی به شمار می‌رود که خداوند نصیب حجاج کرده است.

وی با بیان اینکه بهترین فرصت برای شکستن دیوار تفرقه و ایجاد اتحاد میان مسلمان است اضافه کرد: حج برای خدا به معنی بنده خدا شدن و ثواب آن برای خدا ولی حج برای مردم به معنی بنده خدا نشدن است.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر شکر به جا آوردن حجاج به خاطر به جا آوردن این فریضه معنوی گفت: حج عبادتی است که در آن آموزه‌ها و تعلیمات بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه حج نمونه‌ای از وحدت مسلمانان موحد و عامل وحدت اسلامی و فرصتی برای فریاد عدالت خواهی است افزود: همگام با همه حجاج باشید و به گونه‌ای رفتار نکنید که وحدت بین مذاهب اسلامی بر هم بریزد.

وی ادامه داد: با توجه به حضور مسلمانان از تمام نقاط دنیا در سفر معنوی حج؛ باید وحدت مذاهب اسلامی به طور کامل حفظ و به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه بوشهر گفت: حج یک مراسم آسمانی است که خداوند به جامعه مؤمنان هدیه کرده و سبب آموزش آموزه‌های معرفتی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی می‌شود.

وی یادآور شد: حج واجبی است که مهمترین بخش آن شامل آمرزش همه گناهان و تربیت دوباره انسان است که در مابقی زندگی خود دچار گناه نشود.

آیت الله صفایی بوشهری افزود: انسان با پوشیدن احرام و غسل ورود به اعمال حج با خدا عهد می‌بندد که گناه نکند، با طواف خانه خدا ثابت می‌کند خداوند محور زندگی و با سعی بین صفا و مروه به دنبال رضای خدا و در عرفات خداوند معرفت را نصیب مؤمنان می‌کند و با رمی جمره اعلام می‌کنید شیطان مرجوم من است.

امام جمعه بوشهر همچنین بر ضرورت برپایی پرشور مراسم شعائر حسینی و اهل بیت در فضای پر از معنویت در سفر معنوی حج تاکید کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: کسانی که برای نخستین بار مشرف به سفر حج می‌شوند خود اقدام نباشد چون انجام نادرست حتی یک عمل حج نیز می‌تواند کل عمل حج را باطل و همه چیز را زیر سوال ببرد به همین دلیل باید همه اعمال با نظارت روحانی کاروان انجام شود.

وی ادامه داد: کمک حجاج به حجاج نیازمند و دعا برای ولی عصر (عج) از جمله دیگر اموری است که باید مورد توجه حجاج قرار گیرد.

امام جمعه بوشهر گفت: فریضه حج در نظام عبادی ادیان الهی دارای جایگاه خاصی است به همین جهت است که نه تنها در اسلام بلکه در ادیان توحیدی به شکل‌های دیگری مشابه مراسم حج اسلامی وجود داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1217878

مهمترین اخبار ایران و جهان: