نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 18:17

لهستان: نیروهای واگنر می‌خواهند جبهه شرقی ناتو را بی‌ثبات کنند!

نخست وزیر لهستان مدعی شد که ارتش خصوصی «واگنر» دست به اقدامات خرابکارانه زده و نباید تهدید این گروه را دست کم گرفت!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان با هشدار درباره آنچه اقدامات تحریک‌آمیز گروه «واگنر» خواند، مدعی شد که این گروه با اقدامات خرابکارانه قصد دارد تا ناتو را بی‌ثبات کند!

موراویتسکی و گیتاناس نوسِدا، رئیس جمهور لیتوانی به منظور بحث و تبادل نظر درباره آنچه تهدید نیروهای واگنر خوانده شده است، در گذرگاه موسوم به «سوالکی»(واقع در مرز لیتوانی و لهستان) ملاقات کردند.

موراویتسکی در این دیدار مدعی شد: مرزهای ما سال‌هاست که حملات ترکیبی مختلف را متوقف کرده است. روسیه و بلاروس تحرکات تحریک‌آمیزشان را با هدف بی‌ثبات‌سازی جبهه شرقی ناتو تشدید کرده‌اند.

نوسدا نیز با تکرار این ادعا، گفت که حضور واگنر در بلاروس، خطری امنیتی برای لیتوانی، لهستان و متحدان ناتو محسوب می‌شود. وی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ما برای هر سناریوی احتمالی، هوشیار و آماده هستیم.

نخست وزیر لهستان ضمن قدردانی از لیتوانی برای همکاری نظامی و تعهد مشترک جهت دفاع از هر وجب از خاک کشورهای ناتو، مدعی شد: شمار نیروهای واگنر در بلاروس از ۴هزار نفر تجاوز کرده است.

وی با اشاره به عملیات نظامی روسیه به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در اوکراین، مدعی شد: امروز مرزهای لهستان و لیتوانی، مرزهای جهان آزادی است که فشارها از جانب خودکامگان شرقی را متوقف و مهار می‌کند.

نوسدا نیز مدعی شد که هرگونه بستن مرز مشترک با بلاروس تصمیمی است که باید «با هماهنگی لهستان، لیتوانی و لتونی گرفته شود.»

استقرار نیروهای واگنر در بلاروس بلافاصله به ایجاد تنش با همسایگان این کشور منجر شد. ورشو با هراس از ورود نیروهای واگنر به لهستان، واحدهای نظامی خود در شرق این کشور را افزایش داد. همچنین ورشو سه‌شنبه هفته جاری با ادعای ورود دو فروند بالگرد بلاروس به حریم هوایی لهستان، مینسک را به نقض حریم هوایی این کشور متهم کرد و بلافاصله جزئیات حادثه را در اختیار ناتو قرار داد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به‌تازگی در دیدار با پوتین، گفته بود که نیروهای واگنر برای «گشت و گذار» در ورشو سر از پا نمی‌شناسند و مینسک تاکنون مانع ورود آنها به لهستان شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424834

مهمترین اخبار ایران و جهان: