نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 22:16

سفیر ایران: آفریقای جنوبی مهمترین شریک ایران در قاره آفریقاست

سفیر ایران در پرتوریا، آفریقای جنوبی را مهمترین شریک ایران در قاره آفریقا و روابط دو کشور را راهبردی خواند و گفت: البته هنوز روابط اقتصادی به سطح قابل انتظار سران ارتقاء نیافته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به پرتوریا، «مهدی آقاجعفری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا امشب (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی همزمان با حضور حسین امیرعبداللهیان در پرتوریا طی سخنانی گفت: برای دومین بار در سالجاری افتخار میزبانی وزیر امور خارجه را داریم و این بار ایشان برای برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران به آفریقای جنوبی سفر کرده‌اند.

آقاجعفری افزود: این کمیسیون یکی از پویاترین و منظم‌ترین کمیسیون‌های مشترک ایران با دیگر کشورهاست. همین که در ۳۰ سال رابطه دو کشور بعد از فروپاشی آپارتاید ۱۵ کمیسیون مشترک برگزار شده است خود دلیل روشنی بر این مدعاست. اگر ادعا کنیم آفریقای جنوبی مهمترین کشور و مهمترین شریک ما در کل آفریقاست، اغراق نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: روابط دو کشور استراتژیک و راهبردی است. در این حال معتقدیم هنوز روابط اقتصادی دو کشور به سطح قابل انتظار سران و سطحی که شایسته مردم ایران و آفریقای جنوبی است، ارتقاء نیافته است. امیدواریم در دولت جدید با توجه به عنایت ویژه رئیس جمهور به آفریقا و همین طور شخص وزیر امور خارجه که قبلا در مسؤولیت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه بوده و بر اهمیت آفریقا به خوبی اشراف و شناخت دارد، وضعیت ما در کل آفریقا و به تبع آن در آفریقای جنوبی متحول شود.

سفیر ایران در پرتوریا بیان کرد: امشب مصادف است با تکمیل ماموریت سه ساله اینجانب به عنوان سفیر ایران در آفریقای جنوبی. در ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ در شرایط سخت کرونا وارد محل ماموریت شدم و به مدت نزدیک به یک سال و نیم درگیر شرایط و محدودیت‌های کرونایی در اینجا بودیم که در همه ابعاد روابط و به خصوص ارتباطات با ایرانیان اثرگذار بود. در این سه سال با همکارانم تلاش کردیم خدمتگزاران شایسته‌ای برای ایرانیان مقیم باشیم و با همکاری و همراهی آنها روابط دو کشور را توسعه دهیم.

آقاجعفری گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی هم انجام شده و توفیقات نسبی نیز کسب شده، ولی کافی نیست به عنوان مثال صادرات غیر نفتی ایران و آفریقای جنوبی که در ۱۲ سال گذشته و حتی قبل از تحریم‌های سال ۱۳۹۱ به طور متوسط بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بوده در سال ۱٤۰۰ بنا بر آمار گمرک ایران بیش از ۲۵۰ میلیون دلار و در سال ۱٤۰۱ نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بوده است امیدواریم این روند رو به رشد همچنان در سال جاری و سال‌های آتی تا رسیدن به اهداف مورد نظر استمرار داشته باشد. 

وی بیان کرد: در این زمینه همچنان نیاز است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بیشتر دو طرف به خوبی شناسایی و فعال شود و زمانی می‌توان ادعا کرد موفق بوده‌ایم که روابط اقتصادی و تجاری به معنای واقعی آن به بخش خصوصی و مردم دو کشور تسری یابد و بخصوص بخش خصوصی به شکل واقعی در این همکاری‌ها سهیم شود، ایرانیان مقیم در این زمینه جایگاه و نقش ویژه‌ای دارند البته این مهم مستلزم فراهم آوردن زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم و حمایت بیشتر از بخش خصوصی است. 
سفیر ایران در پرتوریا ادامه داد:یکی دیگر از حوزه‌هایی که این سفارت بخصوص در یکسال گذشته در دستور کار داشت و با حمایت همکارانم در وزارت امور خارجه و دیگر نمایندگی‌های ذیربط انرژی زیادی را صرف آن کرد، استفاده از ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در جهت تقویت روابط در بخش چندجانبه و در رأس آن بریکس بود که دولت آفریقای جنوبی در این زمینه کاملا همراه بود و حضور ما در این عرصه حمایت بسیار خوبی به عمل آورد که جای تقدیر و تشکر دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: ما در ماه‌های اخیر در همه نشست‌های بریکس پلاس یا دوستان بریکس توسط آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای و میزان بریکس دعوت شده‌ایم. همچنین از رئیس جمهور نیز برای شرکت در نشست سران بریکس پلاس دعوت شده و امیدواریم ایشان نیز در این نشست شرکت کنند 
وی افزود: جامعه ایرانی مقیم آفریقای جنوبی از بهترین و پاک ترین و وطن پرست‌ترین ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1436334

مهمترین اخبار ایران و جهان: