نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 10:49

به جنبه حماسی واقعه عاشورا بیشتر توجه شود

قزوین- نویسنده برجسته قزوینی با بیان اینکه به بُعد حماسی واقعه عاشورا بیشتر توجه شود گفت: جای خالی مضمون‌های عاشورایی در اشعار سپید که زبان روز جامعه است احساس می‌شود.

حمیدرضا سبحانی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران مهد شعر و ادب با فرهنگ غنی و اصیل است اظهار کرد: این زبان جزو بهترین زبان‌های دنیا بوده و بضاعت‌های آوایی همراه با گستردگی مفاهیم دارد و نمونه بارز شاهکار ادبی ایران شاهنامه فردوسی است که با گذشت بیش از هزار سال ادبیات غنی روایی، حماسی و مرثیه را در خود جای داده است.

وی افزود: شاهنامه تمدن‌های مختلفی را در این سرزمین پهناور یاد کرده که با عواطف انسانی گره خورده، باورهای اصیل را در بستر روایی قوام یافته و اشعار ناب منتشر کرده است.باتوجه به اینکه شعر در ذات خود بیان عاطفی و محتوایی به شمار می‌آید شاهنامه مجموعه عواطف انسانی را با ادبیاتی فاخر بیان کرده است.

این فیلمنامه نویس عنوان کرد: شعر عاشورایی در وهله اول روایتگر واقعه عاشورا است و جنبه روایی دارد اما این هنر دارای ابعاد دیگری همچون بعد حماسی و عاطفی نیز هست که تاکنون به جنبه عاطفی و حزن انگیز آن بیشتر پرداخته شده و بعد روایی و حماسی آنکه ریشه در اعتقادات و اندیشه مردم دارد، باید توجه بیشتری شده و قوام بیشتری پیدا کند.

نویسنده سریال سنجرخان افزود: شعر عاشورایی در واقع موجب ماندگاری واقعه عاشورا است که می‌توان به جنبه تاریخی آن نیز پرداخت، اگرچه کتب فراوانی در وصف عاشورا نوشته شده اما کتاب «روضه شهدا» اثر حسین واعظ کاشفی از جمله کتاب‌های قابل توجه این عرصه است که پس از آن تحول و برنامه‌ریزی اجرایی در عرصه ادبیات عاشورایی پدید آمد و در دوره صفوی و قاجار این فرهنگ به شکوفایی رسید.

نویسنده ی سریال رنج پنهان تشریح کرد: شعر تعزیه نیز از جمله زیبایی‌های ادبی عاشورا است که جنبه روایتگری دارد اما تاکنون از نسخه‌های قدیمی آن استفاده می‌شود و این عرصه نیز نیازمند توجه ویژه اهل ادب برای طی کردن مسیر رشد و شکوفایی است.

پرداختن به بعد اساطیری شعر عاشورایی مغفول مانده است

وی با تاکید بر اینکه نقطه اوج شعر انقلابی و اشعار دفاع مقدس به نظر می‌رسد که به نوعی با شعر عاشورایی همسویی و قرابت دارد ادامه داد: توجه ویژه رهبر انقلاب به ادبیات به ویژه شعر، ظرفیت خوبی را ایجاد کرده که در این حوزه شاعران توانمندی به عرصه رسیدند.

نویسنده ی نمایشنامه نقطه تاکید کرد: از سوی دیگر پرداختن به بعد اساطیری شعر عاشورایی مسئله‌ای مغفول مانده و به نظر می‌رسد که درصورت پر رنگ شدن ابعاد نمادین و اساطیری شعر و ادب عاشورایی می‌توان این گونه ادبی را به عمق و مانایی جهان‌شمول رساند.

وی افزود: جای خالی مضمون‌های عاشورایی در اشعار سپید امروزی که زبان روز جامعه بوده و به نوعی مخاطب جوان بیشتری دارد نیز احساس می‌شود.

این شاعر و نویسنده تصریح کرد: اگر در حوزه شعر عاشورایی مسائل علمی و مطالعاتی به خوبی طی شده و از ظرفیت‌های اسطوره و نمادشناسی نیز استفاده شود بی‌شک اشعار ماندگاری از شعر عاشورایی برای نسل‌های آینده به جا خواهد ماند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شعر عاشورایی و حماسی جنبه دولتی به خود گرفته و باید مردمی شود بیان کرد: امام حسین (ع) متعلق به تمام مردم است و حتی در میان غیر مسلمانان نیز جنبه اسطوره‌ای برای آزادیخواهی و حق طلبی دارد و شعر عاشورایی باید جوشیده از دل مردم باشد. بهتر است دولت تنها نقش حمایتی را به عهده بگیرد زیرا آنچه که از دل مردم به خروش آید و از عاطفه عمیق آدمی سرچشمه بگیرد، به عمق و گیرایی ویژه ای می‌رسد که می‌تواند قلب‌ها را تحت تأثیر شگرف قرار دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1396878

مهمترین اخبار ایران و جهان: