نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 16:09

سامانه‌ «اوقات فراغتی» که فراغتی برای به روزرسانی آن نیست!

«سامانه اطلاع رسانی کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان» امسال برای نخستین بار در تابستان امسال راه‌اندازی شد، اما با گذشت فصل تابستان همچنان با ایرادات و نواقص بسیاری در امر اطلاع‌رسانی مواجه است.

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ این تابستان گذشت، همچون تابستان‌های داغ دیگری که از عمرمان گذشت، تابستان‌های دیگری نیز در راه است، برای کودکان و نوجوانان و جوانان شهرمان، نوجوانان و جوانانی که جایی برای غنی سازی اوقات فراغتشان ندارند و شاید تنها امیدشان برنامه‌ریزی مسوولان برای غنی سازی این ایام باشد.

هرسال فصل مدارس که به پایان می‌رسد، تب و تاب برگزاری جلسات غنی سازی اوقات فراغت جوانان در دستگاه‌ها آغاز می‌شود و اخبار مربوط به آن در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

تاکید بر  برنامه‌ریزی‌های متنوع و گسترده‌ در فصل تابستان

سوم خرداد ماه امسال بود که استاندار مرکزی در نشست ساماندهی امور جوانان استان مرکزی اظهار کرد: «تابستان پیشرو برنامه‌ریزی‌های متنوع و گسترده‌ای از سوی دستگاه‌های متولی غنی سازی اوقات فراغت انجام شده است».

فرزاد مخلص‌الائمه با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درست از برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌ها، همچنین اعلام کرد: «یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه‌ها در فصل تابستان غنی سازی اوقات فراغت جوانان است و اینکه عده‌ای تصور می‌کنند تابستان به حال خود رها شده، تصور غلط و اشتباهی است».

رونمایی از سامانه اطلاع رسانی کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت  

تابستان امسال برای نخستین بار در استان مرکزی «سامانه اطلاع رسانی کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان» با عنوان (سامانه جامع اوقات فراغت) با حضور سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار مرکزی و جمعی از مسوولان رونمایی شد.

سامانه‌ای که به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی با هدف جلوگیری از موازی کاری، هم پوشانی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف در برنامه ریزی مدون برای غنی سازی اوقات فراغت و بهره‌گیری هر چه بهتر علاقه‌مندان از برنامه‌ها طراحی و قرار بود در آن زمان دقیق برگزاری کلاس‌ها، اسامی دستگاه‌های برگزار کننده، زمان آغاز و پایان کلاس‌ها و نوع جنسیت شرکت کنندگان  مشخص شده باشد.

غنی سازی اوقات فراغت فارغ از نوع کیفیت و کمیت برنامه‌های‌ پیش‌بینی شده توسط دستگاه‌های اجرایی به پایان رسید و کم کم فصل مدارس از راه‌ می‌رسد، برای بررسی وضعیت برنامه‌های اجرا شده دستگاه‌ها سری به سامانه زدیم که با نکات جالبی در آن برخورد کردیم.

 

در این سامانه 9 سازمان و دستگاه اجرایی شامل دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعیت هلال احمر، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل کار برنامه‌های تابستانی خود را اعلام کردند که با جستجوی نام هرکدام از این دستگاه‌ها می‌توان به اطلاعات مربوط به عنوان برنامه، مکان اجرا، زمان اجرا و جامعه هدف دست یافت.

عدم به روزرسانی سامانه اطلاع‌رسانی کلاس‌های غنی سازی اوقات فراغت

مهم‌ترین نکته‌ای که در این سامانه به چشم می‌خورد، عدم به روز رسانی آن برای فصل تابستان و همزمان با آغاز کلاس‌های تابستانه بود، چرا که به طور مثال بنیاد شهید و امور ایثارگران در اعلام برنامه‌های اوقات فراغت برنامه‌هایی چون اجرای مراسم تلاوت قرآن و یا اجرای مراسم ختم قرآن با راه اندازی پویش مردمی" بهار قرآن با شهدا " را که ویژه ماه مبارک رمضان بود، به روز رسانی نکرده و یا برنامه‌هایی چون اجرای سرود خیابانی با موضوع ایثار و شهادت را ویژه عموم مردم در نیمه اول سال و  اجرای تئاتر خیابانی با موضوع ایثار و شهادت را در طول سال اطلاع‌رسانی کرده است.

 

اعزام پیام آوران ایثار استان به محافل فرهنگی از قبیل مدارس نیز از دیگر برنامه‌های اعلامی بنیاد شهید است، این درحالی است که در فصل تابستان مدارس تعطیل می‌باشد.

هلال احمر استان مرکزی نیز در اطلاع رسانی برنامه‌های خود از پیش‌بینی برنامه‌های بشر دوستانه ویژه سنین 6 تا 35 سال خبر داده است که باید دید این برنامه‌ها چیست و افراد 35 سال در کدام رده سنی جوانان، نوجوانان قرار می‌گیرند.

 

و یا اداره تبلیغات اسلامی برنامه‌های چون دیدار با خانواده شهدا را اطلاع رسانی کرده است که باید دید آیا این برنامه انجام شده است و در مجموع چند نفر به خانواده شهدا سرکشی کرده‌اند؟

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اعلام برنامه‌های خود از برگزاری برنامه‌های ورزشی در رشته‌های مختلف ویژه در طول سال ویژه پرسنل، فرزندان اساتید و کارکنان و دانشجویی، عموم همشهریان در طول سال خبر داده است که نشان می‌دهد این دستگاه‌ها عزمی برای به روزرسانی این سامانه نداشته‌اند.

پایان پیام/ 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493234

مهمترین اخبار ایران و جهان: