نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 12:38

افزایش ۲۷۹ درصدی صادرات طی چهار سال در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری گفت: صادرات در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در این استان ۳۵۷ هزار تن و در ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بیش از ۹۴ هزار تن بوده و نشان‌دهنده ۲۷۹ درصد افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر عبداللهی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سنوات گذشته منابع درآمدی گمرک پیگیری نشده، اما نگاه این دولت به استان‌های محروم بوده و این نقطه مثبتی است.

وی تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته، پتروشیمی لردگان کلیه تشریفات گمرکی خود را در این استان انجام می‌دهد.

مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری بیان داشت: سایر شرکت‌هایی که به‌صورت هلدینگ فعال هستند هنوز وارد گمرک استان نشده‌اند و متأسفانه برخی سلیقه شخصی خود را وارد می‌کنند، این در حالی است که هزینه‌های گمرکی در همه استان‌ها یکسان بوده و تابع قوانین و مقررات داخلی و خارجی است.

عبداللهی با اشاره به انجام پیگیری‌ها برای راه‌اندازی گمرک در بروجن تاکید کرد: با این اتفاق بهانه فاصله از مرکز استان حل می‌شود و به این ترتیب بیشتر شرکت‌ها وارد گمرک استان می‌شوند.

مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری یادآور شد: صادرات در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در این استان ۳۵۷ هزار تن و در ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بیش از ۹۴ هزار تن بوده و نشان‌دهنده ۲۷۹ درصد افزایش است.

وی با اشاره به افزایش ۱۷۸ درصدی ارزش وزنی صادرات طی چهار سال در این استان یادآور شد: در این دولت بیش از ۶ هزار تن واردات داشتیم و در دو سال پایانی دولت دوازدهم بیش از ۷ هزار تن بوده است و ارزش وزنی آن از ۳۴ میلیون دلار به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

عبداللهی بیان داشت: تراز تجاری دولت سیزدهم بیش از ۱۶۸ میلیون دلار است و در مقایسه با ۴۳ میلیون دلار دولت قبل آمار بالایی است.

وی یادآور شد: در این استان مسیر صادرات هوایی نداریم و مشکلی که در این زمینه وجود دارد فاصله تا مرز است و همین موضوع سبب شده تا انتقال برخی از کالاها مانند گل و گیاه با مشکل مواجه شود.

مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پیشنهاد ایجاد بندر خشک در این استان صادر شده است و اگر به‌عنوان پایلوت اجرا شود کلیه تشریفات گمرکی وارد استان شده و منافع بسیاری به همراه دارد.

عبداللهی با اشاره به اینکه لازم است پایانه صادرات برابر ظرفیت هر شهرستان ایجاد شود ادامه داد: به‌عنوان مثال ایجاد پایانه صادراتی محصولات باغی در شهرستان‌های بن و سامان و… به تجار این امکان را می‌دهد که یک مرکز خرید در اختیار داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1476834

مهمترین اخبار ایران و جهان: