نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 12:39

یک قلاده خرس قهوه ای بالغ در شاهرود تلف شد

شاهرود- یک خرس قهوه ای نر بالغ در ارتفاعات شمال شاهرود به ضرب گلوله تلف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، لاشه یک خرس قهوه‌ای نر بالغ در شمال شاهرود پیدا شده که به ضرب گلوله از پای درآمده است. یکی از محیط‌بان شهرستان شاهرود ضمن تائید این موضوع اعلام کرده که این خرس در محور بسطام - کلاته خیج و در یکی از فرعی‌ها نزدیک باغات کشته شده است.

وی با بیان اینکه این خرس قهوه‌ای نر بالغ بر اثر اصابت گلوله به ناحیه سینه تلف شده است، افزود: آثار خونریزی داخلی شدید بر لاشه این خرس دیده می‌شود.

این محیط‌بان بیان کرده که این خرس بعد از گلوله خوردن خود را از باغات و جاده آسفالت دور کرده و در نهایت زمین گیر شده است.

این محیط بان با بیان اینکه لاشه خرس قهوه‌ای در مناطق آزاد شمال شاهرود پیدا شده است، تاکید داشت: بلافاصله بعد از گزارش مردمی از پیدا شدن لاشه یک واحد از اداره محیط زیست اعزام و لاشه را پیدا کرده است.

به گفته وی تخریب زیستگاه خرس‌ها به دلیل معدن کاری یکی از مهمترین دلایلی است که خرس‌ها به جای کوهستان‌ها در مناطق نزدیک به روستاها و دامنه کوهپایه‌ها حضور پیدا می‌کنند. در واقع این وحوش برای یافتن آب و غذا مجبور به کوچ از کوه می‌شوند و در نتیجه در معرض خطر قرار گرفته و بعضاً این طور تلف می‌شوند.

محیط زیست درباره این موضوع در حال تحقیق است اما قدر مسلم اینکه تا زمانی که زیستگاه خرس‌ها مانند دیگر جانوران بر اثر معدن کاری‌های بی پروا طی یک دهه اخیر و پاک تراشی چهره کوهستان‌هایی مانند شاهوار، مورد تخریب قرار گیرد، این آخرین مورد نخواهد بود.

امروز به وضوح شاهد هستیم که گله‌های بز و میش و کل حتی در جاده سلامتی و کوچه‌های شاهرود حضور پیدا می‌کنند و این مشخصاً نشان می‌دهد که زیستگاه آنها مورد تعرض و تعدی قرار گرفته و آنها برای یافتن آب و غذا به مناطق شهری می‌آیند.

حضور خرس و وحوش در کنار باغات و مزارع از دیر باز نیز رخ می‌داد اما این میزان از کوچ که حتی وحوش را بتوان با دوربین تلفن همراه در خیابان‌های منتهی به کوه‌های شاهرود تصویر برداری کرد ماحصل پاک تراشی کوهستانی هایی مانند شاهوار به واسطه معدن‌کاوی است.

مشخص نیست برنامه اداره کل محیط زیست استان سمنان برای حفاظت از گونه‌های ارزشمندی که مانند یوزپلنگ روز به روز در این استان تلف می‌شوند چیست. اداره کلی که عموماً در تمام موارد از این دست سکوت را پیشه می‌کند.

شهرستان شاهرود به خصوص شاهوار و منطقه خوش ییلاق زیستگاه گونه‌های نادر جانوری مانند پالاس، خرس، گرگ، پلنگ، عقاب سانان، سارگپه و… است. محیط زیستی که حال خوشی ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408522

مهمترین اخبار ایران و جهان: