نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 14:32

پوتین و لوکاشنکو درباره واگنر گفت‌وگو کردند

سخنگوی کرملین گفته است که رؤسای جمهور روسیه و بلاروس در جریان دیدار دو روزه در «سنت‌پترزبورگ» در خصوص گروه شبه نظامی واگنر تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (سه‌شنبه) در جریان کنفرانس خبری خود اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در خصوص گروه شبه‌نظامیان «واگنر» که اخیراً جنجالی را در روسیه به پا کرده بودند، بحث وگفت‌وگو کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی راشاتودی، پسکوف تصریح کرد که پوتین و لوکاشنکو در جریان دو روز گفت‌وگو، در خصوص طیفی از موضوعات از جمله واگنر، همکاری اقتصادی و تهدیدات خارجی تبادل نظر کردند.

لوکاشنکو که ماه گذشته نقش بسیار مهمی در حل و فصل اغتشاش گروه واگنر در روسیه ایفا کرد، روز یکشنبه هفته جاری برای آغاز گفت‌وگو با پوتین، به «سنت پترزبورگ» پرواز کرد.

وزارت دفاع بلاروس پنجشنبه (۲۰ ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای گروه واگنر آموزش به نیروهای ویژه بلاروس را در یک پایگاه نظامی در چند مایلی مرز این کشور با لهستان آغاز کرده‌اند.

رئیس‌جمهور بلاروس نیروهای واگنر را به این کشور دعوت کرده تا به آموزش ارتش آن کمک کنند. این دعوت بعد از آن انجام شد که شورش مسلحانه ماه گذشته گروه واگنر علیه روسیه با میانجیگری لوکاشنکو در کمتر از ۲۴ ساعت پایان یافت. 

لوکاشنکو اخیرا هم در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرد ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه (۱۵ تیر) گفت موضوع نقل مکان نیروهای واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد. 

«یوگنی پریگوژین» فرمانده شرکت خصوصی نظامی واگنر چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار بعد از شورش ناکام علیه روسیه در انظار ظاهر شد. طبق گزارش سی‌ان‌ان، ویدئویی که روز چهارشنبه منتشر شد ظاهراً پریگوژین را در حال سلام و احوالپرسی با نیروهایش در بلاروس نشان می‌دهد. 

شبکه آمریکایی ادعا کرد مکان‌یابی این ویدئو نشان می‌دهد در پایگاه نظامی متروکه در «آسیپوویچی» در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب شرق مینسک پایتخت بلاروس ضبط شده است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1401766

مهمترین اخبار ایران و جهان: