نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 17:07

ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی در عراق

در سفر مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال به همراه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به عراق، توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور مورد ارزیابی فنی و امکان‌سنجی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالهادی مطلق رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال و محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با هدف ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فرا سرزمینی و مذاکره با مسؤولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، به عراق سفر کردند.

عبدالهادی مطلق، مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در حاشیه این مذاکرات گفت: با اتکا به ظرفیت‌ها و اشتراکات عمیق دولت‌ها و مردم ایران و عراق و با توجه به ظرفیت‌های فنی دو طرف و همکاری و تعامل با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌توان کشت فرا سرزمینی را در عراق عملیاتی و اجرایی کرد.

بنا بر این گزارش، ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییرپذیری شدید اقلیمی و کاهش سالانه منابع آب داخلی شیرین نیاز به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های مختلف دارد که از جمله این روش‌ها کشت فرا سرزمینی است. مؤسسه جهاد استقلال به عنوان متصدی کشت فرا سرزمینی در تأمین امنیت غذایی که از مهم‌ترین اولویت‌های هر کشوری است در راستای فراهم کردن راهکارهای مناسب جهت نیل به امنیت غذایی پایدار، اقدام به بررسی ظرفیت‌های موجود در کشور عراق کرده است.

عراق نیز به جهت وجود اراضی مستعد و زیاد، همراهی و حمایت دولت و مسؤولان عراقی، ضعف شدید مدیریت مزرعه و مسائل فنی مربوط به کشاورزی و علاقه شدید برای ورود تکنولوژی و تجارب ایران به این کشور، نزدیکی و قرابت جغرافیایی منطقه و امکان نظارت و مدیریت دقیق‌تر، اشتراکات فرهنگی و مذهبی و در نهایت پیش‌بینی سود اقتصادی و مهم‌تر از همه نزدیک بودن مسائل سیاسی و فرهنگی به کشورمان از جمله کشورهای هدف مورد بررسی کشت فرا سرزمینی قرار دارد، از این رو این سفر به جهت ارزیابی فنی و امکان‌سنجی توسعه کشت فرا سرزمینی و مذاکرات با مسؤولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عراق انجام شده است.

گفتنی است؛ در ایران کشت فرا سرزمینی در جلسه ۱۳۹۵.۰۱.۲۹ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، بنابراین بررسی کشورهای مستعد کشت فرا سرزمینی از اولویت‌های اصلی ما است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420222

مهمترین اخبار ایران و جهان: