نیوز سیتی!
18 آذر 1402 - 04:35

نقش دانشجوی دغدغه‌مند در جامعه

فریبرز حاتمی کارشناس ارشد مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی به برخی از مهمترین نقش‌های دانشجو اشاره کرده و می‌گوید: دانشجویان می‌بایست در جهت تقویت نقش مرجعیت و تاثیر گذاری خود اقدامات مهم و ارزنده‌ای را در برنامه‌های خود برنامه ریزی نمایند.

خبرگزای فارس لرستان_ فریبرز حاتمی کارشناس ارشد مسائل سیاسی و اجتماعی؛ دانشجو در مرکز سه گانه نهادخانواده، نهاد علمی و آموزشی و نهاد سیاسی واقع است. اهمیت آن را می‌توان از آنجا دریافت که دستمایه سال‌های متمادی تمرکز خانوادها بر تعلیم وتربیت جوانان به یکباره در یک پروسه مستقل اجتماعی قرار می‌گیرد. بنابراین دانشجو داری اهمیت چند گانه در حوزه اجتماعی وحوزه سیاسی است و ترکیب این دو حوزه خواه ناخواه حوزه فرهنگ را متاثر خواهد.

ساخت پیشینه کنشگری دانشجویان و اصالت نقش آنان در مهمترین تحول دوران معاصر یعنی انقلاب اسلامی ایران گواهی است غیر قابل انکار، بر این ادعا تردیدی نیست که جایگاه بدست آمده و نقش ترسیم شده دانشجویان نیازمند پایش، مراقبه و رعایت موازنات خاص است.

گرچه که در زمان فعلی بر اثر تبلیغات رسانه‌های غربی دارای ماموریت که عمدتا نماینده صاحبان کالاهای خاص و یا ایدئولژی خاص هستند اهمیت علم وعلم اندوزی را به حد اقل رسانده‌اند و در تقویت نقش سلبریتی‌ها کوشیده‌اند و خیلی جاها هم در تغییر نگرش‌ها موفق بوده‌اند، اما این اتفاق نباید مورد توجه سطحی دانشجویان بعنوان مهمترین قشر تاثیر گذار جامعه واقع گردد بلکه دانشجویان می‌بایست در جهت تقویت نقش مرجعیت و تاثیر گذاری خود اقدامات مهم و ارزنده‌ای را در برنامه‌های خود برنامه ریزی نمایند.

همراهی، همگامی اجتماعی، مردم داری ومردم یاری از مزیت‌های نسبی و منحصر به فردی هستند که تنها از عهده دانشجو بر خواهد آمد، چرا که میدان عمل آن فضای واقعی است و سایرین با وجود در دست داشتن انواع امکانات در فضای مجازی از عهده آن عاجز و ناتوان هستند، در واقع میدان در دست آنها نیست و در اختیار دانشجو است.

از دیگر تهدیدات دانشجویان سیاست زدگی است که می‌بایست به درستی از سیاسی بودن که از الزامات و انتظارات از قشر دانشجو است تفکیک گردد؛ کنشگری و اطلاع از جریانات سیاسی از نقاط پر ارزش قشر دانشجو است، آسیب و تهدید آن می‌تواند از یک‌ طرف تمایل به جریانات تند سیاسی و از طرف دیگر میل به جریانات محافظه کار باشد، حد وسط دارای کارایی فراتر آن همان اطلاع اشراف و محیط بودن بر فضای سیاسی جامعه است.

حضور سیاسی دانشجویان با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بدون حاشیه و ساختار و مانع ساز از مصادره طیف‌های خاص ضمن رعایت چهارچوب قانون در جهت تقویت نظام سیاسی و اصلاح عملکرد ارکان حکومتی موثر باشد رجحان و برتری در محیط‌های علمی از آن کسانی خواهد بود که دارای بالاترین و تاثیرگزاری مرتبه‌های علمی هستند. انجام تحقیقات علمی و ارائه مقالات معتبر از اهداف واضح و مستقیم دانشگاه‌هاست.

محور قرار گرفتن مسائل و در دستور کار قرار دادن آنها جهت حل مسله به روش‌های علمی نزدیک سازی مراکز علمی با محیط‌های صنعتی و کسب وکار از دیگر موضوعاتی است که در جهت افزایش نقش مرجعیت اجتماعی دانشجویان موثر است.

طبعا میدان این ارتباط دوسویه است و هماهنگی سایرین را می‌طلبد.

انجام مطالعات تطبیقی در زمینه شرایط و موقعیت کشور قبل و بعد انقلاب رشد علمی صنعتی و رفاهی وسایر شاخص‌های توسعه اقتصادی اجتماعی  انسانی از تکالیف مهم دانشجویان است.

سرگرم ساختن دانشجویان به امورات غیر علمی جایگزینی حواشی با متن از اهداف مهم مورد نظر دشمن در جهت دور ساختن محیط‌های علمی از مسیرهای ارتقا دهنده سطوح دانش دانشجویان است و آفتی است که می‌بایست دانشجویان با کیاست از افتادن دردام آن مراقب باشند.

ترسیم فرایندی دو سویه نخست تمرکز بر مسایل واقعی جامعه و پاسخ به روش علمی برای برون رفت از آنها دوم تمرکز برخود و حفظ شان و مرتبه علمی و آموزشی اجتماعی و تعیین جایگاه علمی کشور در سطح جامعه علمی جهانی امیدوار سازی جامعه در اتکا به دانشجویان و الگو سازی برگرفته از ارزش‌های دینی برای جوانان و حفظ این جایگاه که دانشگاه بعنوان مبدا تحولات پایدار بماند.

در نکته پایانی پیشنهاد می‌گردد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی ضمن ائتلاف و انسجام داخلی در صدد ایجاد یک اتفاق در سطح بین الملی با همراهی دانشحویان سایر ملل یا در سطح محدودتر دانشجویان کشورهای اسلامی باشند تا مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهییونیستی و حمایت‌های استکبار جهانی را محکوم و گسترده‌تر یادآور باشند و جامعه جهانی را مجاب به پاسخگویی در خصوص نسل کشی به راه افتاده نمایند و اعلام موضع قطعی کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598366

مهمترین اخبار ایران و جهان: