نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 13:05

پرنده سنگ‌ چشم پیشانی سفید برای نخستین بار در سنندج مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان کردستان اظهار داشت: برای نخستین بار پرنده سنگ چشم پیشانی سفید توسط پرنده شناسان استان کردستان مشاهده و در سایت پرنده‌نگری کشور ثبت شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، اقبال حمیدی مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان کردستان گفت: این پرنده با نام علمی «Masked shrike» پرنده ای به طول ۱۸ سانتی‌متر است.پیشانی و خط ابرویی سفید، پهلوهای زرد مایل به نارنجی و دو لکه سفید بر روی شانه‌ها شناسایی این پرنده را راحت‌تر می‌کند.  پرنده مشاهده شده در سنندج به بیماری سفیدگرایی (زالی) مبتلا بوده است.

سنگ چشم پیشانی سفید، پرنده‌ایی مهاجر و قلمروطلب است و از حشراتی مانند: جیرجیرک، ملخ‌ها، سوسک‌ها و در بعضی مواقع از بندپایان و مهره‌داران کوچک تغذیه می‌کند. این پرنده مانند دیگر گونه‌های سنگ چشم، غذای خود را به تیغ بوته‌ها و درختان فرو می‌کند و بعد از آن استفاده می‌کند.

این پرنده در باغ‌های زیتون، کشتزارهای با درختان پراکنده، بوته‌زارهای اراضی پست، جنگل‌های روی تپه‌ها و اغلب در نزدیکی مناطق مسکونی و حاشیه شهرها به سر می برد.

پرنده ی نر پرهایی سیاه و سفید و پهلوهایی نارنجی رنگ دارد. پرهای بخش بالایی بدن، تاج، دم بلند و بال‌های پرنده به طور عمده سیاه بوده و نقوش بزرگ سفیدرنگی بر روی بال‌های آن وجود دارد که به هنگام پرواز آشکار می‌شوند. صورت پرنده سفیدرنگ است و نوار پهن سیاهی از میان چشم‌هایش می‌گذرد. پرهای زیر بدن به جز پهلوها که نارنجی هستند به رنگ سفید می‌باشند.

پرندگان ماده و پرندگان جوان این گونه به جای پرهای سیاه بالای بدن، پرهایی به رنگ خاکستری تیره داشته و رنگ نارنجی پهلوها از درخشندگی و حجم کمتری نسبت به پرندهٔ نر برخوردار است. جوجه‌ها نیز دارای پرهایی خاکستری با خطوط موجی‌شکل در بالا و پرهایی سفید که آنها نیز خطوطی موجی‌شکل دارند در زیر بدنشان هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1218466

مهمترین اخبار ایران و جهان: