نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 09:30

بازگشت ۲۶ مزرعه غیر فعال شیلات نهاوند به چرخه تولید

کارشناس امور شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی نهاوند گفت:۲۶ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن در سال که به دلیل بیماری آبزیان چند سال تعطیل بودند به چرخه تولید بازگشتند.

مصطفی کزازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: طی دو سال گذشته و با انجام پیگیری‌ها ۲۶ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن در سال که به دلیل بیماری آبزیان چند سال تعطیل شده بود به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: طی همین مدت مزرعه قزل دانش که  بزرگترین مزرعه استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگترین مزرعه سردابی استان است نیز پس از هشت سال احیا و مجددا راه‌اندازی شد.

کارشناس امور شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه مزرعه "قزل دانش" دارای ظرفیت اسمی یک‌هزار تن پرورش و ۲۸۰ میلیون تکثیر و تفریخ در سال است افزود: با راه‌اندازی مجدد این مزرعه بزرگ و به پیک رسیدن تولید آن از ورود ۴۰ درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور جلوگیری شده و ۲۵ درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند از قابلیت فراوانی در بخش شیلات و آبزی‌پروری برخوردار است افزود: این شهرستان با سهم ۷۰ درصدی حجم تولیدات شیلاتی به عنوان دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور نامگذاری شده است.

کزازی گفت: با توجه به همین ظرفیت در حال حاضر ۹۰ مزرعه آبزی‌پروری بزرگ و کوچک در شهرستان با مجوز تولید ۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا و ۳۶۵ میلیون تفریخ و تکثیر توانسته علاوه بر تامین بخشی از بازار داخلی طی دو سال گذشته یک‌هزار تن ماهی سردابی به روسیه صادر کند.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر گسترش این صنعت در مناطق مستعد است گفت: با توجه به اینکه نهاوند از ظرفیت‌های بالایی در پرورش شیلات برخوردار است و با توجه به سهم آن در زمینه میزان تولید استان و لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای باید سطح تشکیلات اداری این واحد متناسب با جایگاه شهرستان ارتقا یابد.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1654066

مهمترین اخبار ایران و جهان: