نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 13:16

ظرفیت افزایش 900 هزار هکتاری مزارع تولید چوب در ایران فراهم است

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، کاشت یک میلیارد درخت را راهکاری برای تحول در ایران دانست و گفت: در نقاط مختلف کشور ۱۱۵ هزار هکتار مزرعه تولید چوب داریم که می‌توان بیش از ۹۰۰ هزار هکتار به آن اضافه و در عرصه صادرات چوب نیز ورود پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عباسعلی نوبخت صبح امروز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران، اظهار داشت: اگر حکمرانی آب در کشور ایجاد شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه برخی افراد به دلیل مسائل مالی، مخالف اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت هستند، گفت: در حوزه ی منابع طبیعی تهدیدهای داخل و خارج از کشور را شناسایی و بررسی کرده ایم.  

معاون وزیر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۶ سفر استانی داشته ایم، عنوان کرد: در غرب سیستان دو هزار هکتار عرصه داریم که بایستی عملیات آبخیزداری در آن اجرا شود.  

وی با اشاره به اینکه نسبت به برخی از عرصه‌های کشور آشنایی لازم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در مرز استان‌های سیستان، کرمان و خراسان جنوبی حتی بارش برف نیز داریم.  

نوبخت با بیان اینکه امروز مطالعات بر روی آب ارس، عراق، افغانستان و ... انجام می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیاری در دولت و بخش خصوصی وجود دارد که باید با مطالعه از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه با غرس نهال شعار زن، زندگی، آزادی را به شعار زن، زندگی، سازندگی تبدیل کردیم، یادآور شد: زن‌ها در خانواده در مسئله تربیت فرزندان مانند ستون خیمه هستند، امروز بانوان مناطق مختلف کشور تشکل‌هایی را ایجاد کرده‌اند که طی آن هر خانه به یک نهالستان تبدیل شده است.  

*40 درصد آب کشور را مدیون زاگرس هستیم

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه امروز درخت، توانسته اتحادی میان اقوام مختلف کشور ایجاد کند، ابراز کرد: ۴۰ درصد از آب کشور را مدیون جنگل‌های زاگرس هستیم.  

وی با اشاره به اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت می‌تواند زندگی مردم را متحول کند، بیان کند: در کشور ۱۱۵ هزار هکتار مزرعه تولید چوب داریم که می توان بیش از ۹۰۰ هزار هکتار به آن اضافه و حتی در عرصه صادرات چوب نیز ورود پیدا کنیم. 

نوبخت با بیان اینکه ۱۱ اقلیم در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر حکمرانی‌، در بحث کشاورزی و آب را مدیریت کنیم، می‌توانیم چندین برابر نیاز مردم را تولید داشته باشیم.  

وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال ناامیدی مردم هستند، مطرح کرد: سلاح رزمندگان ما در دفاع مقدس تفنگ بود و سلاح امروز ما درست کار کردن است 
 
معاون وزیر با بیان اینکه دشمن امنیت غذایی مردم را نشانه گرفته بود، عنوان کرد: با مدیریت و راهبری مقام معظم رهبری دشمن در این عرصه نیز با شکست مواجه شد.  

وی با اشاره به اینکه دشمن در مرحله بعدی امنیت زیستی کشور را هدف قرار داده، خاطرنشان کرد: امنیت زیستی حلقه میانی امنیت نظامی و غذایی است.

نوبخت در پایان تاکید کرد: از ظرفیت روحانیون و حوزوی می‌توان برای نشر و گسترش طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده کرد.  

پایان پیام/78048

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620566

مهمترین اخبار ایران و جهان: