نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 10:56

رشد ۲۰۳ درصدی خرید گندم از کشاورزان فارس

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به رشد ۲۰۳ درصدی خرید گندم از کشاورزان گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول خرید گندم به حساب کشاورزان استان واریز شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم باید به کشاورزان پرداخت شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهدی جمالی امروز در نشست مدیران پاسخگو با بیان اینکه وظیفه تامین کالای اساسی به ویژه گندم بر عهده اداره کل غله است، افزود: استان فارس استانی مطرح و مهم در حوزه کالا‌های استراتژیک است و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به دلیل بارندگی‌های خوب و تلاش‌های مجموعه‌های متولی حدود ۸۴۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی ادامه داد: این رقم که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۴۱۴ هزار تن بود، رشد ۲۰۳ درصدی را تجربه کرده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه در حوزه تولید گندم به رشد ۲ برابری رسیده‌ایم، گفت: برداشت گندم در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی رو به پایان است و به زودی وارد شمال استان می‌شویم.

جمالی بیان کرد: تاکنون در حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و حدود ۲هزار میلیارد تومان هم باید به کشاورزان پرداخت شود؛ البته این مبلغ بر مبنای قیمت گندم سال گذشته که حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ نهایی خرید تضمینی گندم ابلاغ نشده است و اگر این نرخ ابلاغ شود مبلغ مابه‌التفاوت محاسبه و پرداختی انجام خواهد شد.

جمالی با بیان اینکه ترخیص گندم کاری شبانه روزی و بدون وقفه است، افزود: در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تن گندم کسری را از بنادر مختلف وارد استان کردیم، اما امسال به دلیل تولید خوب گندم در استان نیازی به واردات نداریم و می‌توانیم حتی نیاز بخشی از استان‌ها را پوشش دهیم.

وی بیان کرد: سال گذشته در حوزه کالای اساسی حدود ۳۵ هزار تُن برنج وارد استان شد و ۲۰ هزار تن در سطح استان توزیع شد و امسال هم همین رویه را در پیش خواهیم گرفت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها از جمله انبار‌های کالا‌های اساسی استان در حال بازسازی هستند، گفت: انبار کالا‌های اساسی به ویژه انبار برنج و شکر با سرعت و با اعتباراتی که جذب شده در حال بازسازی هستند و ۲ انبار بزرگ هم تعمیر شده‌اند.

جمالی افزود: این انبار‌ها قرار است به شکل مدرن و بازسازی شده تا پایان مرداد ماه تحویل گرفته شوند؛ تصمیم داریم این روند را ادامه دهیم و مراکز خرید و تحویل گندم را هم با برنامه‌ریزی دقیق و با تجهیزات بیشتر و کامل‌تر بازسازی و تعمیر کنیم تا بتوانیم از این طریق آسایش خاطر را برای کشاورزان در فصل خرید گندم فراهم کنیم و پروسه تحویل گندم را سریع‌تر انجام دهیم.

پایان پیام/ س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1327466

مهمترین اخبار ایران و جهان: