نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 15:38

دانشگاه، زادگاه آزاد اندیشی و هم اندیشی است/ وحدت ملی و حق اقوام مختلف در دانشگاه ها حفظ شود

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه زادگاه آزاد اندیشی، هم اندیشی و بازاندیشی بوده و از این طریق دانشجو می تواند خلاقیت خود را بروز دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس محمد علی زلفی گل در مراسم تکریم و معارفه رئیس مدید دانشگاه گنبدکاووس با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، فرماندار گنبدکاووس و ائمه جمعه اظهار کرد: وحدت ملی بسیار مهم و خط قرمز ما است. باید در دانشگاه ها به گونه ای رفتار شود که اقوام و مذاهب مختلف در آن دیده شده و حق آنها حفظ شود.

وی تصریح کرد: در توزیع امکانات، انتصابات و دیگر مسائلی در مسئولیت و جایگاهی که داریم خیرخواهانه عمل کنیم. فعالیت خیرخواهانه تنها به مسائل مادی ختم نمی شود بلکه رفتار و برخورد خوب نیز می تواند جزو اعمال خیرخواهانه باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اساتید و متولیان امر دانشگاهی با نسل جوان سروکار دارند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما به نسل جوان خدمت می دهیم، نیاز است رفتار و برخورد ما طوری باشد که نسل جوان و آینده، از آن به عنوان الگو استفاده کرده و در جامعه تکثیر شود.

وی ادامه داد: در کنار آموزش نیاز است به مباحث اخلاق و فرهنگ نیز توجه شود. باید بدانیم که فرهنگ، فکر را شکل داده و فکر عمل را در پی خواهد داشت. اگر می خواهیم در آینده نسل پاسخگو باشیم، باید در شرایط کنونی پاسخگوی دانشجویان باشیم و این باید بصورت عملی فرهنگ سازی شود.

زلفی گل گفت: دانشگاه زادگاه آزاد اندیشی، هم اندیشی و باز اندیشی بوده و از این طریق دانشجویان می توانند ایده و خلاقیت خود را پرورش دهند. پروش خلاقیت و اجرای آن باید عملی شود تا شاهد اتفاقات مهمی چون ساخت فضاپیما، کشف کهکشان و یا سفر به سیارات دیگر باشیم.

وی افزود: امروز باید شرایط در دانشگاه ها به گونه ای باشد که دانشجویان در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، تشکل های اسلامی، هیئات مذهبی با توجه به سلایق خود کسب تجربه کنند.

وی بیان کرد:در این راستا آئین نامه دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد در دستور کار قرار دارد و تلاش داریم تا چندماه آینده این دستورالعمل را تکمیل و ابلاغ کنیم.

زلفی گل اظهار کرد: هر دانشجویی که در عرصه سیاسی اجتماعی، نوآوری، فناوری و غیره تلاش ویژه داشته باشد انتخاب شده و در دانشگاه در قبال آن مزیت هایی مانند عدم پرداخت هزینه خوابگاه یا غذا و سایر امتیازات را اعمال می کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ابراز کرد: این مهم در سالهای گذشته برای اساتید انجام شده و توانستیم پایه تشویقی اساتید را از حدود ۹ پایه به ۶۰ پایه ارتقاء دهیم تا اساتید با آرامش تمام بتوانند پژوهش کنند.

وی افزود: حاکمان و مسئولان ما باور داشته باشند که موتور پیشران جامعه علم بوده و باید در این راستا به دانشگاه ها به عنوان جامعه فرهیخته توجه ویژه ای داشت. فرزندان ما به جامعه فرهیخته سپرده می شوند و اگر به ظرفیت ها و استعدادهای آنها توجه شود هر غیرممکن و نشدنی، ممکن و شدنی خواهد شد.

زلفی گل با بیان اینکه پنج اولویت مهم در وزارت علوم و تحقیقات برنامه ریزی شده است یادآور شد: مرجعیت مباحث فرهنگی، علمی و نوآوری،آموزش و پژوهش و برون داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآورانه، شاگرد نوآور پرور و تولید خدمت، ثروت و سرمایه پنج اولویت مهم این وزارتخانه بوده که تمام انرژی خود را برای تحقق آن گذاشته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: همه مدیران و مسئولان دانشگاهی باید برای خود اولویت داشته و چند اولویت محدود را بادقت برنامه ریزی کنند تا بتوانند با مدیریت ظرفیت های موجود این اولویت ها را محقق کنند. مدیر بدون برنامه دستاوردی نداشته و مانند تیراندازی است که هدف را برای پرتاب تیر نمی بیند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1090757

مهمترین اخبار ایران و جهان: