نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 11:52

ماجرای یک پروژه ۱۲ ساله/ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند لنگ اعتبار است

بیرجند- پروژه کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی علی رغم گذشت ۱۲ سال از زمان وعده داده شده برای شروع آن، هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند و به عبارت دقیق‌تر کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی ماجرای پر پیچ و خمی داشته است. این پروژه مصوبه یکی از سفرهای استانی دولت‌های پیشین در دهه ۸۰ بود.

سال ۸۶ در سفر دولت نهم به استان پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند مصوب و از سال ۸۹ مقرر شده بود تا اولین و بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تأسیس شود که متأسفانه هنوز بعد از ۱۲ سال این پروژه بزرگ فرهنگی وارد فاز عملیاتی نشده است.

تا مدت‌ها موضوع تملک زمین کتابخانه مرکزی مانع بر سر آغاز عملیات اجرایی آن بود که این مشکل در نهایت در سال ۱۴۰۱ برطرف شد.

تنها پروژه ملی کتابخانه‌ای خراسان جنوبی

محمود حاجی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: تنها پروژه ملی کتابخانه ای استان، پروژه کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی آرزوی دیرینه همه ما است، گفت: سال گذشته بعد از یک کش و قوس فراوان زمین کتابخانه را تملک کرده و در واقع گره بزرگی که در مسیر راه این پروژه بود را باز کردیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر برای این پروژه باید وارد فاز جذب اعتبار شویم، اظهار کرد: استاندار خراسان جنوبی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث ساخت کتابخانه های مرکزی اهتمام ویژه‌ای دارند که امیدواریم با توجه به این اهتمام به زودی پروژه وارد فاز عملیاتی شود.

حاجی ادامه داد: امروز در خراسان جنوبی همه به ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند اذعان دارند و آن را به عنوان مطالبه عموم مردم و فرهنگ دوستان، یک پروژه اولویت دار می‌دانند.

پروژه کتابخانه مرکزی در مصوبات سفر قرار نگرفت

وی بیان کرد: اختصاص اعتبار برای پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی جز پیشنهادات ما بود ولی در مجموع الویت را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشتند و پروژه کتابخانه مرکزی در بین مصوبات سفر قرار نگرفت.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه از سالیان قبل موافقت نامه دارد، افزود: به زودی در سفری به دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد خواهیم رفتم تا بحث اختصاص اعتبار به پروژه کتابخانه مرکزی استان را درخواست و پیگیری کنیم.

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌ها ساخت این پروژه با ۱۱ هزار متر زیر بنا بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ماژان، تنها شهر بدون کتابخانه خراسان جنوبی

حاجی با اشاره به اینکه در همه شهرهای خراسان‌جنوبی به جز شهر ماژان کتابخانه شهری داریم، بیان کرد: بر اساس قانون در شهرهای بالاتر از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت می‌توانیم کتابخانه شهری ایجاد کنیم که شهر ماژان کمتر از این میزان جمعیت دارد.

وی یادآور شد: در سفر هیأت دولت به خراسان جنوبی نیز قول‌های بسیار خوبی در زمینه پروژه‌های کتابخانه ای استان داده شد که پیگیری خواهیم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1237457

مهمترین اخبار ایران و جهان: